Auto elektryczne

i

Autor: pixabay.com Jak gasi się auta elektryczne? Ekspert wyjaśnia

motoryzacja

Ważne przepisy dla kierowców elektryków. Czy prawo nadąży za kierowcami?

Samochody elektryczne w przestrzeni publicznej jednych cieszą, innych denerwują. Ale ich obecność jest faktem i faktem jest też coraz większa liczba takich aut na polskich drogach. Czas, by za potrzebami nowej kategorii kierowców poszły rozwiązania prawne. W kwietniu 2024 wchodzą nowe przepisy, które ułatwią życie właścicielom elektryków.

Zmiana przepisów dla samochodów elektrycznych

Elektryczne samochody to już nie nowość, ale coraz popularniejszy środek transportu. Elektro mobilność to nowy trend nie tylko w komunikacji miejskiej ale i transporcie prywatnym. Samochodów elektrycznych przybywa, a nadążyć za tym musza przepisy. Zmiany wymusza międzynarodowe prawo, a Polska od 13 kwietnia 2024 musi się dostosować do pewnych wymogów. O co dokładnie chodzi?

Najbliższe lata będą największym infrastrukturalnym wyzwaniem dla Polski. Do końca 2025 r. łączna moc punktów ładowania dla samochodów elektrycznych musi zwiększyć się o 49%, a w kolejne 5 lat o 559%. Niezbędne będzie również wybudowanie co najmniej 200 stref ładowania dla ciężarówek elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T.

Rada Europejska wymusza zmiany w prawie w sprawie elektryków

Realizację takiej wizji będzie przybliżało przyjęte w ubiegłym roku rozporządzenie Rady Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych – AFIR. Nowe przepisy wejdą w życie 13 kwietnia 2024 roku. Zgodnie z tym aktem co 60 km wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE, czyli transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), będą musiały być w państwach członkowskich instalowane stacje szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych o mocy co najmniej 150 kW. Ogólnodostępne strefy ładowania mają do 2025 roku osiągnąć moc 400 kW, a do 2027 roku – co najmniej 600 kW.

Będzie to historyczny dzień dla całej branży e-mobility w Unii Europejskiej. Rozporządzenie stanowi potencjalnie najważniejszy czynnik regulacyjno-stymulujący rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w UE.

Na podstawie AFIR każde państwo członkowskie stanie przed koniecznością dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV). Dla Polski jest to znaczne wyzwanie, gdyż, biorąc pod uwagę prognozy rozwoju polskiej floty takich pojazdów, moc infrastruktury musi wzrosnąć o niemal połowę, z ponad 230 MW do ponad 342 MW, do końca 2025 r. Do 2030 r. powinno to być 1515 MW, czyli 559% więcej niż obecnie.

Coś, co również wchodzi z obecnym AFIR-em, to wdrożenie terminali płatniczych, co spowoduje, że dostęp do infrastruktury ładowania będzie dużo prostszy, będzie łatwiej zapłacić za sesję ładowania, korzystając zarówno z kart RFID, aplikacji, jak i terminala płatniczego. Widzimy, że jedną z głównych nowinek będzie możliwość płatności bezpośrednio wbudowanej w samochód, czyli wykorzystanie plug and charge – dodaje Cezary Kowalczyk dla portalu motofakty.

AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w obszarze infrastruktury ładowania. Jednym z nich jest konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc. Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich, najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków, w tym m.in. zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach

- komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA. 

Rozporządzenie, poza działaniami na rzecz rozbudowy stacji dla transportu lekkiego, zakłada również budowę stref ładowania przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych. Przykładowo, do końca 2027 r. - a więc za mniej niż cztery lata - wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda.

OD 13 kwietnia nowe prawo dla elektryków w Polsce

W obliczu wyzwania, przed jakim stoi Polska oraz pozostałe państwa członkowskie, już 15 kwietnia w Warszawie PSPA zorganizuje spotkanie warsztatowe, którego celem będzie szczegółowe omówienie i zaplanowanie dalszych działań związanych z wymogami rozporządzenia oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy najważniejszymi interesariuszami.

olskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Organizacja zrzesza ponad 250 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem tego rynku w Europie.

W Polsce dyskutują o paliwach alternatywnych. Elektryki w Polsce

"Porozmawiamy m.in. o zadaniach poszczególnych podmiotów w kontekście rozporządzenia, o instrumentach mających na celu likwidację najważniejszych barier rozbudowy stacji ładowania, o optymalizacji programów wsparcia, jak również o niezbędnej modernizacji i rozwoju sieci elektroenergetycznych. Zaprezentujemy ponadto nowy, dostępny online i aktualizowany co miesiąc licznik, którego celem będzie informowanie o aktualnym stopniu wypełnienia wymogów AFIR” - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Samochody elektryczne w Polsce coraz modniejsze? 

W dużych miastach samochodów elektrycznych jest coraz więcej. Dostosowuje się też infrastruktura. W Gdyni samochód elektryczny można ładować wprost z latarni ulicznej. Według stanu na 31 grudnia 2018 roku, w Gdyni zarejestrowano było 86 „elektryków”. Rok później ta wartość wzrosła już do 138 pojazdów, by na koniec 2020 roku wynieść 189. Ogromny skok zarejestrowanych aut elektrycznych przyniósł rok 2021 – na koniec grudnia w naszym mieście było ich aż 333 sztuk, a rok później niemal 100% więcej, bo aż 631 pojazdów. Rok 2023 zakończyliśmy imponującą liczbą zarejestrowanych w Gdyni aut elektrycznych, wynoszącą aż 1038 pojazdy.

GALERIA: Tych sprzętów nie podłączaj do przedłużacza! Lista urządzeń, które nigdy nie mogą być wpięte w listwę!

Pomorskie. Gdynia Orłowo wiosną