Zmiana przepisów dla samochodów elektrycznych
Elektryczne samochody to już nie nowość, ale coraz popularniejszy środek transportu. Elektro mobilność to nowy trend nie tylko w komunikacji miejskiej ale i transporcie prywatnym. Samochodów elektrycznych przybywa, a nadążyć za tym musza przepisy. Zmiany wymusza międzynarodowe prawo, a Polska od 13 kwietnia 2024 musi się dostosować do pewnych wymogów. O co dokładnie chodzi?
Polecany artykuł:
Najbliższe lata będą największym infrastrukturalnym wyzwaniem dla Polski. Do końca 2025 r. łączna moc punktów ładowania dla samochodów elektrycznych musi zwiększyć się o 49%, a w kolejne 5 lat o 559%. Niezbędne będzie również wybudowanie co najmniej 200 stref ładowania dla ciężarówek elektrycznych wzdłuż sieci TEN-T.
Rada Europejska wymusza zmiany w prawie w sprawie elektryków
Realizację takiej wizji będzie przybliżało przyjęte w ubiegłym roku rozporządzenie Rady Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych – AFIR. Nowe przepisy wejdą w życie 13 kwietnia 2024 roku. Zgodnie z tym aktem co 60 km wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE, czyli transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), będą musiały być w państwach członkowskich instalowane stacje szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych o mocy co najmniej 150 kW. Ogólnodostępne strefy ładowania mają do 2025 roku osiągnąć moc 400 kW, a do 2027 roku – co najmniej 600 kW.
Będzie to historyczny dzień dla całej branży e-mobility w Unii Europejskiej. Rozporządzenie stanowi potencjalnie najważniejszy czynnik regulacyjno-stymulujący rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w UE.
Na podstawie AFIR każde państwo członkowskie stanie przed koniecznością dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV). Dla Polski jest to znaczne wyzwanie, gdyż, biorąc pod uwagę prognozy rozwoju polskiej floty takich pojazdów, moc infrastruktury musi wzrosnąć o niemal połowę, z ponad 230 MW do ponad 342 MW, do końca 2025 r. Do 2030 r. powinno to być 1515 MW, czyli 559% więcej niż obecnie.
Coś, co również wchodzi z obecnym AFIR-em, to wdrożenie terminali płatniczych, co spowoduje, że dostęp do infrastruktury ładowania będzie dużo prostszy, będzie łatwiej zapłacić za sesję ładowania, korzystając zarówno z kart RFID, aplikacji, jak i terminala płatniczego. Widzimy, że jedną z głównych nowinek będzie możliwość płatności bezpośrednio wbudowanej w samochód, czyli wykorzystanie plug and charge – dodaje Cezary Kowalczyk dla portalu motofakty.
AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w obszarze infrastruktury ładowania. Jednym z nich jest konieczność rozmieszczenia maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy wymóg wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc. Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich, najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków, w tym m.in. zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach
- komentuje Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.
Rozporządzenie, poza działaniami na rzecz rozbudowy stacji dla transportu lekkiego, zakłada również budowę stref ładowania przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych. Przykładowo, do końca 2027 r. - a więc za mniej niż cztery lata - wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda.
OD 13 kwietnia nowe prawo dla elektryków w Polsce
W obliczu wyzwania, przed jakim stoi Polska oraz pozostałe państwa członkowskie, już 15 kwietnia w Warszawie PSPA zorganizuje spotkanie warsztatowe, którego celem będzie szczegółowe omówienie i zaplanowanie dalszych działań związanych z wymogami rozporządzenia oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy najważniejszymi interesariuszami.
olskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Organizacja zrzesza ponad 250 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem tego rynku w Europie.
W Polsce dyskutują o paliwach alternatywnych. Elektryki w Polsce
"Porozmawiamy m.in. o zadaniach poszczególnych podmiotów w kontekście rozporządzenia, o instrumentach mających na celu likwidację najważniejszych barier rozbudowy stacji ładowania, o optymalizacji programów wsparcia, jak również o niezbędnej modernizacji i rozwoju sieci elektroenergetycznych. Zaprezentujemy ponadto nowy, dostępny online i aktualizowany co miesiąc licznik, którego celem będzie informowanie o aktualnym stopniu wypełnienia wymogów AFIR” - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Samochody elektryczne w Polsce coraz modniejsze?
W dużych miastach samochodów elektrycznych jest coraz więcej. Dostosowuje się też infrastruktura. W Gdyni samochód elektryczny można ładować wprost z latarni ulicznej. Według stanu na 31 grudnia 2018 roku, w Gdyni zarejestrowano było 86 „elektryków”. Rok później ta wartość wzrosła już do 138 pojazdów, by na koniec 2020 roku wynieść 189. Ogromny skok zarejestrowanych aut elektrycznych przyniósł rok 2021 – na koniec grudnia w naszym mieście było ich aż 333 sztuk, a rok później niemal 100% więcej, bo aż 631 pojazdów. Rok 2023 zakończyliśmy imponującą liczbą zarejestrowanych w Gdyni aut elektrycznych, wynoszącą aż 1038 pojazdy.
GALERIA: Tych sprzętów nie podłączaj do przedłużacza! Lista urządzeń, które nigdy nie mogą być wpięte w listwę!