Jak wyglądała pierwsza połowa 2023 r. w Porcie Gdańsk?
Jak informuje gdański port, po pierwszym półroczu na fali wzrostów są surowce energetyczne. Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla – 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6 procentowy spadek – osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo – Wschodniej, w tym Portu Gdańsk są obecnie przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (zwłaszcza kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe osiągnęły wynik 1,7 mln t (wzrost o 9 proc.)
- czytamy na stronie portu.
Port Gdańsk zapowiada rekord
Zarząd portu zapowiada, że ubiegłoroczny rekord zostanie pobity.
To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej
- mówi Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.
To 8. miejsce w Europie (w 2022 roku było to 13. lokata).
Od stycznia do czerwca 2023 roku do portu w Gdańsku zawinęło 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).
Więcej przeładunków w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku
W porównaniu do tego samego okresu z ubiegłego roku, w I półroczu 2023 roku. w Porcie Wewnętrznym odnotowano wzrost przeładunków o 66,7 proc.
To zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym możliwe są zawinięcia większych statków. Modernizację toru wodnego (na długości 7 km), rozbudowę nabrzeży (5 km) w Porcie Wewnętrznym zakończono w 2022 roku
- relacjonuje gdański port.
Nowa inwestycja w Porcie Wewnętrznym w Gdańśku
Port Gdańsk zapowiada realizację kolejnej inwestycji. To projekt „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”. Na ten cel otrzymano dotację w wysokości ok. 100 mln euro.
W ramach tego projektu przewiduje się przebudowę czterech kolejnych nabrzeży, o łącznej długości blisko 2 km wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż Kanału Portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i Węglowe to nabrzeża znajdujące się w Basenie Górniczym
- wymienia Port Gdańsk.
Ogłoszono trzy przetargi na wyłonienie wykonawców robót budowlanych na Nabrzeżach: Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. Ogłoszenie czwartego przetargu, na nabrzeże Węglowe, planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.
Otwarcie nowoczesnej mariny w Pucku. Zakończyła się budowa portu jachtowego
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]