Ile teraz Port Gdańsk jest w stanie przeładować zboża?
Obecnie zdolności przeładunkowe portu szacowane są na 300 tys. ton miesięcznie, co daje roczny obrót na poziomie 3,6 mln ton. Prognoza na ten rok mówi o 2,5 mln ton.
Jak wygląda przeładunek zboża w Porcie Gdańsk?
Aktualnie w gdańskich porcie przeładunkiem zboża zajmują się terminale: GBT/Malteurop na Nabrzeżu Bytomskim, Port Gdański Eksploatacja na Nabrzeżu Szczecińskim, Magrol na Nabrzeżu Zakrętu Pięciu Gwizdków, Gdańskie Młyny na Nabrzeżu Zbożowym, Speed na Nabrzeżu Wiślanym i Siark-Port na Nabrzeżu OPP.
Polecany artykuł:
Zboże, to po surowcach energetycznych takich jak węgiel i paliwa płynne, kolejna grupa ładunkowa w Porcie Gdańsk traktowana priorytetowo. Występuje głównie w relacji eksportowej. Jest to ziarno zarówno polskie, jak i ukraińskie. W 2022 roku przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna
- informuje Port Gdańsk.
Statki ze zbożem płyną do portów w Dani, Holandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Belgii. W sumie od początku br. obsłużono 115 statków do załadunku zboża oraz 3 statki, które przypłynęły ze zbożem.
Ile rozładowano zboża w Porcie Gdańsk od początku 2023 roku?
Zdolności dowozowe i odwozowe zboża do/z głównych terminali PGE, GBT, GDAŃSKIE MŁYNY, MAGROL to maksymalnie 758 samochodów i 71 wagonów na dobę. Od tycznia do kwietnia 2023 roku w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Z kolei w ruchu kolejowym obsłużono 1827 wagonów ze zbożem.
Na terenie portu przygotowane punkty buforowe dla samochodów ciężarowych.
Będą wywozić zapasy zboża z Polski. Przygotowania Portu Gdańsk
Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie
– wyjaśnia Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.
Jak informuje port, około 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami.
Zarząd przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, tak aby nie korkowały się drogi publiczne.
Port Gdańsk chce zmiany organizacji ruchu
Port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych oraz wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:
- zmianie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Śnieżnej, w postaci wprowadzenia zakazu skrętu w ulicę Szklana Huta,
- przeznaczeniu lewego pasa ruchu ul. Marynarki Polskiej do jazdy na wprost w kierunku dzielnicy Nowy Port i prawego pasa ruchu do skrętu w ul. Śnieżną,
- wydzieleniu pasa miejsc odstawczych na ul Sucharskiego (tzw. starej Sucharskiego).
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]