Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim. Nowoczesny, funkcjonalny i ekologiczny. Zobaczcie, jak wygląda!

i

Autor: mat. prasowe PKP S.A.

Inwestycje

Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim. Nowoczesny, funkcjonalny i ekologiczny

Nowoczesny, funkcjonalny, komfortowy oraz proekologiczny. Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim już obsługuje podróżnych. Obiekt powstał w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, według autorskiej koncepcji PKP S.A.

Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim powstał w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Został wybudowany w miejscu dawnego, niefunkcjonalnego obiektu. Dworzec został otwarty w czwartek (12 października). Obiekt jest dostosowany do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności.

Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku ograniczono do holu pełniącego funkcję poczekalni oraz toalet. W poczekalni znajdują się ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Z myślą o osobach z różnymi rodzajami niepełnosprawności zainstalowano ścieżki prowadzące w budynku dworca i jego bezpośrednim otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a oraz tablice dotykowe z planem dworca.

Dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego oraz okolicznych miejscowości to niezwykle ważna i długo wyczekiwana inwestycja. Doskonale wpisuje się w realizowany aktualnie szeroki program modernizacji i unowocześniania polskich kolei, rewitalizacji dworców oraz realizowaną przez rząd politykę rozwoju transportu publicznego oraz przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Pokazuje też, że dla wygody i bezpieczeństwa pasażerów PKP sprawnie realizuje nie tylko takie inwestycje, jak w Gdańsku, ale też w mniejszych miejscowościach

– dodaje Karol Rabenda, wiceminister aktywów państwowych.

Mieszkańcy Pruszcza Gdańskiego i całej aglomeracji gdańskiej zyskali nowoczesny funkcjonalny dworzec, zapewniający obsługę podróżnych na miarę XXI wieku. To kolejna inwestycja, która stanowi istotny element walki z wykluczeniem komunikacyjnym mniejszych ośrodków. To także kolejny dworzec oddany do użytku w ramach szeroko zakrojonego Programu Inwestycji Dworcowych, obejmującego całą Polskę i realizowanego z rozmachem od 2016 roku

– mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jak podkreśla, Ireneusz Maślany - członek zarządu PKP S.A., przystępując do realizacji inwestycji dworcowej w Pruszczu Gdańskim i decydując się na wybór formuły Innowacyjnego Dworca Systemowego, zamiarem było, aby mieszkańcy zyskali wizytówkę swojego miasta, którą mogą się pochwalić, a pasażerowie mieli dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań zapewniających komfort i bezpieczeństwo oczekiwania na pociąg.

Jak wygląda nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim?

Dworzec w Pruszczu Gdańskim posiada prostą, geometryczną bryłę, elewację ze szkła, aluminium i cegły klinkierowej. Na uwagę zasługuje także wieża zegarowa. Przestrzeń obsługi podróżnych została maksymalnie doświetlona poprzez zastosowanie przeszkleń, zaś zaplecze techniczne dworca jest „ukryte” za elewacją wykonaną z cegły klinkierowej. Bryłę nowego obiektu uzupełniła zintegrowana z nim wiata, pod którą znajdą się ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe. 

Z założenia dworzec miał być ekologiczny i bezpieczny. W budynku zainstalowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Na dachu znalazły się 24 panele fotowoltaiczne do wytwarzania „zielonej energii”, a także urządzono zielony dach z roślinnością ekstensywną.

Komfort termiczny w budynku zapewniają odpowiednio dobrane materiały budowlane o niskim współczynniku przenikalności cieplnej, a także pompy ciepła powietrze-powietrze służące ogrzewaniu budynku. Pracę całości urządzeń i instalacji na dworcu nadzoruje system BMS (Building Management System) odpowiadający również za optymalizację zużycia mediów. Istotnym elementem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Powstanie nowego dworca w Pruszczu Gdańskim nie było możliwe bez dotacji z funduszy europejskich o kwocie ponad 9,1 mln zł. To wyjątkowy przykład tego, jak środki Unii Europejskiej przyczyniają się do zwiększenia funkcjonalności polskiego transportu poprzez budowę innowacyjnego dworca. Gratulujemy realizacji tak wspaniałej inwestycji, która jest doskonałym przykładem na to, że unijna polityka spójności gwarantuje poprawę życia obywateli w Polsce, a także pozwala na wprowadzenie rozwiązań przyjaznych dla klimatu

– mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Zmieniła się także aranżacja bezpośredniego otoczenia dworca oraz organizacja ruchu. Na nowo wytyczono chodniki oraz drogę, a także tereny zielone. Tuż przy dworcu powstały po dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych oraz aż 15 stojaków rowerowych wraz ze słupkiem naprawczym (poza pięcioma znajdującymi się pod wiatą dworcową). Aranżację przestrzeni wokół budynku uzupełniły elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie).

Prace budowlane związane z budową nowego dworca w Pruszczu Gdańskim trwały od lipca 2021 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniósł ok. 9,1 mln złotych brutto.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: redakcja.trojmiasto@eska.pl

Pomorskie. Dworzec Główny w Gdańsku w końcu otwarty! Tak wygląda po remoncie