Ostatnio było głośno o zmodernizowanym dworcu w Gdańsku Głównym, który został nagrodzony wyjątkową nagrodą. Tymczasem ukończono i oddano do użytku dworzec w Gdańsku Wrzeszczu.
Dzięki niej dworzec, który rocznie obsługuje prawie 11 mln podróżnych, stał się nowoczesnym obiektem obsługi pasażerskiej. Zmienił się również jego wygląd. Miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze z elewacją wykonaną ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjnymi jej częściami są wejście do strefy obsługi podróżnych oraz prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja. W szczególności podświetlono strefy wejść, a także elewację od strony peronów, wzdłuż której posadzono pnącza. Jeszcze więcej zieleni, bo aż 400 m kw., znalazło się na dachu budynku
- dodał Sarna.
Najbardziej ekologiczny dworzec w mieście
Jak podaje PKP, na dachu budynku zamontowano również 28 paneli fotowoltaicznych. Dworzec wyposażono także w energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a materiały, których użyto do jego budowy sprawiły, że stał się on mniej energochłonny.
W holu są szklane panele, na których umieszczono grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni około 150 lat. W holu dla podróżnych dostępne są również kasy biletowe – PKP Intercity i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście – a także zaplanowano dwa lokale komercyjne.
"Odnowiony dworzec w Gdańsku-Wrzeszczu to kolejny przykład inwestycji w rozwój infrastruktury kolejowej, w które zaangażowaliśmy znaczne środki funduszy unijnych i z budżetu państwa. Przebudowa dworca była elementem projektu modernizacji dworców na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa. Na ten cel przeznaczyliśmy ponad 173 mln zł ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko
-
przekazała cytowana w komunikacie przesłanym PAP minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że z uwagi na to, iż stacja Gdańsk Wrzeszcz obsługuje zarówno ruch lokalny i regionalny – w obrębie Trójmiasta i woj. pomorskiego – jak i ruch dalekobieżny, dlatego infrastruktura pasażerska na tej stacji, musi być na jak najwyższym poziomie.
Dzięki przebudowie Gdańsk Wrzeszcz stał się również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami i bezpieczny. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne i wdrożono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia oraz urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych.
Podróżni z niepełnosprawnościami skorzystają również ze specjalnie przystosowanych do ich potrzeb toalet. Dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów i budynku wyposażono go w nowoczesne systemy – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano kilka stojaków rowerowych.
Ile kosztowała przebudowa dworca we Wrzeszczu?
Koszt przebudowy dworca Gdańsk Wrzeszcz to przeszło 15 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych była firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
Pierwszy dworzec Gdańsk Wrzeszcz wybudowano w 1870 r. Był to budynek dostosowany do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX w.