Inwestycja polegająca na przebudowie pochodzącego z 1927 roku dworca została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Z elewacji dworca zniknął tynk i przywrócono na niej płytkę klinkierową w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne, okna i drzwi są utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej jest pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej parterowej i na nowej wiacie blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.
Polecany artykuł:
Przywrócono obsługę podróżnych
Dzięki przebudowie na dworcu przywrócono obsługę podróżnych. Obiekt posiada dwie poczekalnie, w tym jedną sezonową. Obydwie przestrzenie są klimatyzowane i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku udostępniono również toalety. Znajduje się tu ponadto niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.
Modernizacja dworca w Kuźnicy to przykład łączenia historii z nowoczesnością. Ten zabytkowy budynek odzyskał swój niepowtarzalny historyczny blask, przy czym został wyposażony w funkcje zapewniające obsługę pasażerską na miarę XXI wieku. To kolejna inwestycja dworcowa zakończona w ostatnim czasie w województwie pomorskim. Przypomnę, że oddaliśmy także do użytku pasażerów i mieszkańców miasta zupełnie nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim, a latem, po gruntownej przebudowie, otwarty został dworzec Gdańsk Główny. To właśnie dowody na to, jak inwestycje realizowane przez rząd i PKP zmieniają oblicza miast i przywracają polskiej kolei należną jej rolę
– mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Budynek został ocieplony. Zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”, energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Przebudowa objęła również najbliższe otoczenie budynku. Po jego zachodniej stronie powstał parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Nie zapomniano o rowerzystach, stojaki rowerowe znajdują się pod wiatą przylegającą do dworca po jego zachodniej stronie oraz w pobliżu przejścia na perony.
Koszt przebudowy dworca w Kuźnicy wyniósł 7,7 mln zł brutto.
Zobacz: Dworzec Główny w Gdańsku w końcu otwarty! Tak wygląda po remoncie
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]