Gdańska flota. Materiał prasowy GAiT

i

Autor: GAiT

motoryzacja

Gratka dla fanów motoryzacji w Gdańsku. Za darmo w rocznicę, którą zrozumieją tylko nieliczni

Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają na niecodzienne świętowanie. Do rozkładu wracają stare pojazdy, wysokopodłogowe, a wszystko z okazji... wycofania ich z gdańskich dróg! 30 lat wcześniej w miejskiej flocie zawitał pierwszy niskopodłogowiec, a po 15 latach nie było już ich wcale.

Gdańsk był pierwszym dużym polskim miastem, które wprowadziło do swojej floty nowe autobusy niskopodłogowe. Następnie pierwszym, który pochwalić się mógł w 100% niskopodłogową flotą autobusową.

- informują z dumą Gdyńskie Autobusy i Tramwaje. 

Z okazji 15. rocznicy wycofania z ruchu ostatniego autobusu wysokopodłogowego w Gdańsku, a tym samym rozpoczęcia w 100% niskopodłogowego rozdziału w historii gdańskiej komunikacji autobusowej, zapraszają w sentymentalną podróż przedstawicielami trzech epok autobusowych:

  • kultowym „Ogórkiem”, czyli Jelczem 043,
  • Ikarusem 260
  • pierwszym autobusem niskopodłogowym w Gdańsku - Mercedesem O405N.

Bezpłatny przejazd kultowym ogórkiem

Autobusy z historycznej floty GAiT będą kursować w środę, 31 stycznia w godz. 11.30 – 16.00 na trasie Śródmieście SKM – Wrzeszcz PKP. Przejazdy nimi są bezpłatne.

Rozkład jazdy historycznych autobusów w Gdańsku

Rozkład jazdy kultowe -wysokopodłogowe

i

Autor: GAiT

Trochę historii o Gdańskich Autobusach i Tramwajach

W czerwcu 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały autobusy Mercedes O405N. Gdańsk zakupił łącznie 15 takich autobusów i całkiem nowe autobusy niskopodłogowe wyjechały na polskie ulice po raz pierwszy w historii. Poszły za tym inne miasta: następna była Łódź, a Gdańsk kupował już wyłącznie niskopodłogowce. Na początku 2009 roku pożegnany został ostatni z wysokopodłogowych Ikarusów. 

Ikarusy, które produkowane były na Węgrzech, kursowały po Gdańsku w latach 1981 – 2009, a więc 28 lat. Pierwsze dwa, przegubowe, pojawiły się na ulicach miasta 5 października 1981 r. W latach 1981 – 1993 dostarczono w sumie 300 tego typu autobusów: 227 przegubowych oraz 73 o tzw. standardowej długości. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się pojazdy tej marki, to ówczesne linie 108 oraz 139. Co ciekawe, Ikarusy zastąpiły w Gdańsku eksploatowane wówczas Jelcze Mex 272, 021 i 043, nazywane popularnie „Ogórkami”.

Dziś gdańska flota autobusowa jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. W ostatnich latach dołączyły do niej pojazdy elektryczne, wkrótce dołączą autobusy zasilane zielonym wodorem. Zabytkowe pojazdy tworzą flotę na specjalne okazje. Od 3 lat w gdańsku nie ma już tramwajów wysokopodłogowych. 

GALERIA: Gdańsk testuje autobus elektryczny. Ta wygląda pojazd

Pomorskie. Wybuch podczas światełka do nieba na hali sportowej w Rumi