Dziwny guzik przy pasach w samochodzie? Nie wpadniesz na to, jaką ma funkcję!

i

Autor: R.K

moto

Dziwny guzik przy pasach w samochodzie? Nie wpadniesz na to, jaką ma funkcję!

2024-07-03 14:12

Zapinamy czasy często tak automatycznie, że nie zwracamy na nie szczególnej uwagi. Gdybyśmy się im jednak nieco bardziej przyjrzeli, zauważymy mały guzik. Do czego służy? Nie uwierzycie!

Pasy w samochodzie spełniają jedną i konkretną funkcję. Mają nas chronić na wypadek gwałtownego hamowania, a co za tym idzie wypadku, który może nam sie przy zdarzyć podczas wycieczki samochodem. Wielu z nas nie zauważa jednak, że pasy bezpieczeństwa są wyposażone w mały, często słabo widoczny z daleko guzik. Wiemy, do czego służy!

Po raz pierwszy pasy bezpieczeństwa w samolotach zastosowano w latach 20. XX wieku, w pojazdach samochodowych w latach 50. W 1955 roku Ford wprowadził je do seryjnej produkcji, ale zakończyło się to fiaskiem; następnie w 1958 roku Volvo wprowadziło pasy biodrowo–ramienne, tym razem z powodzeniem.

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu wprowadzono po raz pierwszy w 1970 w Australii, w stanie Wiktoria. W Polsce zapinanie pasów stało się obowiązkowe w roku 1983, zaś w roku 1991 wprowadzono dodatkowo obowiązek zapinania wszystkich pasów, także tylnych.

Głównym powodem wprowadzenia pasów bezpieczeństwa do pojazdów samochodowych (osobowe, ciężarowe, terenowe itp.) była ochrona kierowcy i pasażerów przed poważnymi i tragicznymi skutkami zderzeń czołowych; niezapięty kierowca lub pasażer w momencie zderzenia przemieszczał się siłą bezwładności do przodu, co prowadziło do uderzeń ciała w elementy wyposażenia kabiny lub do wypadnięcia z wnętrza pojazdu przez przednią szybę.

Dziwny guzik przy pasach w samochodzie? Nie wpadniesz na to, jaką ma funkcję!

Jak wiemy, zapinanie pasów zwłaszcza gdy się śpieszymy, potrafi przysporzyć nam wielu kłopotów. Wtedy z pomocą przychodzi wspomniany już guzik. Utrzymuje on klamrę pasa na stałej wysokości, przez co zawsze jest pod ręką, ułatwiając szybkie zapięcie.

Jazda bez pasów? Mandat trochę kosztuje

Za jazdę autem bez zapiętych pasów kierowcy grozi mandat w wysokości 200 zł i 4 punkty karne - 100 zł i 2 pkt. jeśli sam nie ma zapiętych pasów i kolejne 100 zł oraz 2 pkt., jeśli pasażer nie ma zapiętych pasów. Warto też pamiętać, że za jazdę bez zapiętych pasów ubezpieczyciel może obniżyć wysokość odszkodowania wypłacanego z OC.