Pociąg pojechał wyremontowanym i częściowo odbudowanym, jednotorowym bajpasem kartuskim. W oficjalnym przejeździe z Kartuz do Gdańska wziął udział m.in. marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
"To połączenie nie tylko daje dodatkowe możliwości dojazdu z Kartuz do Trójmiasta, ale również zbliża kolej do zupełnie nowych miejscowości, dotychczas pozbawionych transportu kolejowego"
- powiedział Struk.
Dodał, że urząd marszałkowski od początku deklarował, że bajpas kartuski będzie eksploatowany niezależnie od tego, czy PKP PLK rozpocznie znacznie opóźnioną inwestycję na równoległej linii 201, czy też nie.
Jak podało w komunikacie PKP PLK, w ramach prac na tzw. bajpasie kartuskim Polskie Linie Kolejowe przygotowały na powrót pociągów pasażerskich 15 km linii nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz linii nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz.
Natomiast Pomorska Kolej Metropolitalna odbudowała ok. 1,5 km toru, który połączył linię 234 z linią 248 będącą w zarządzie PKM.
Polecany artykuł:
Bajpas powstał jako trasa objazdowa na czas planowanej modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto. Połączenie uruchomiono jednak wcześniej, tak by podróżni będą mogli skorzystać z alternatywnego połączenia kolejowego Kartuz z Gdańskiem Wrzeszczem lub Gdańskiem Głównym przez stację Gdańsk Kokoszki.
Podano, że każdego dnia na trasę wyjedzie 6 par pociągów. Podróż zajmie średnio około 50 minut.
W ramach prac PKP PLK przebudowało perony na stacjach i przystankach: Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie, które dostosowano do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Za 1,2 mln zł wybudowano przystanek Otomin. Na peronach są wiaty, ławki oraz gabloty informacyjne. Ułatwieniem w dostępie do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie na perony. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki naprowadzające.
Ponadto wyremontowano m.in. kratownicowe mosty kolejowe w Niestępowie i Rutkach nad rzeką Radunią.
Wartość projektu pn. "Prace na odcinku Kiełpinek - Glincz" wyniosła 103,2 mln zł netto w zakresie prac PLK, dofinansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W komunikacie przypomniano, że w listopadzie ub.r. zakończone zostały prace w ramach modernizacji linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Na stacji Kartuzy zbudowano nowy peron jednokrawędziowy oraz wydłużono peron wyspowy. Powstała również nowa mijanka w Dzierżążnie, która - jak zapewniają kolejarze - poprawiła przepustowość na trasie. W ramach prac peron przebudowano na wyspowy – dzięki czemu podróżni wsiadają do pociągów z obu krawędzi. W obrębie stacji Kartuzy zbudowano nową, 3-kilometrową łącznicę linii nr 214 Somonino – Kartuzy z linią nr 229. Łącznica umożliwi jazdę pociągów do Kartuz z Trójmiasta, a docelowo do Kościerzyny, bez konieczności zmiany czoła składu.
Koszt prac w ramach zadania pn. "Prace na odcinku Glincz – Kartuzy" wyniósł ponad 195 mln zł netto. Prace były dofinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
PKP PLK podało, że prace na bajpasie kartuskim i linii nr 229 odc. Glincz – Kartuzy to część projektu modernizacji linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia. Zaplanowana na lata 2024-2028 inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą.