Na jakim etapie jest budowa Baltic Hub?
Dyrektor Generalny Baltic Hub Charles Baker, cytowany w komunikacie podkreślił, że dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie.
To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej
- podkreślił.
Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME.
Jak podało biuro prasowe spółki, w ramach prac utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę. Zakończono zakres robót czerpalnych, a na powstałej wyspie trwa kolejny etap prac budowlanych.
Nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie o 36 ha. Te 36 ha to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój, na zrobienie kolejnego kroku w budowie tak ważnej części polskiej ekonomii, jaką jest gospodarka morska
- powiedział cytowany w komunikacie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Podkreślił, że do Gdańska będą wpływać po najważniejszych szlakach transportowych największe na świecie kontenerowce.
Polecany artykuł:
Wzrost tego wolumenu przeładunkowego do 4,5 mln TEU sprawia, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie i z tego możemy być bardzo dumni
- ocenił.
Zapewnił, że polski rząd wspiera wszystkie inwestycje, które służą rozwojowi gospodarczemu, polskiej gospodarce i rozwojowi gospodarki morskiej.
Jestem przekonany, że dzięki takim przedsięwzięciom jak rozbudowa Baltic Hub polska gospodarka morska jest na dobrym kursie
- dodał.
Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną dostarczone we wrześniu br.
Wskazano, że nowy terminal T3 będzie półautomatyczny. To oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co - jak oceniło biuro prasowe - zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.
Według spółki po zakończeniu budowy zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co bezpośrednio przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego. Ma to wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu i kraju.
W komunikacie podano, że inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim.
Projekt T3 wprowadza nowe rozwiązania technologiczne, które zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników terminala
- przekazano.
Zapewniono, że już na etapie planowania projekt był realizowany z poszanowaniem środowiska naturalnego, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk w regionie.
Całkowite zakończenie prac na terminalu T3 wraz z oddaniem sprzętu do użytku planowane jest na koniec 2025 roku. Koszt inwestycji to około 2 mld zł (ok. 450 mln euro). Będzie ona finansowana wyłącznie ze środków własnych Baltic Hub oraz środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.
Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym największe kontenerowce świata.
W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU i zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].
GALERIA: Fioletowy piasek nad Bałtykiem