Jak wygląda nowy IMPULS SKM?
Są komfortowe, cichutkie i naprawdę wygodne. Jechaliśmy pierwszym kursem na trasie SKM realizowanym przez nowe IMPULS-y. Szare, zakupione jako tabor Samorządu Województwa Pomorskiego odbiegają znacznie od standardowego żółto-niebieskiego malowania pociągów. Wewnątrz układ podobny jak w IMPULSIE 1.0, ale też wiele nowości i Gryf, którego nie zobaczycie w żadnych innych pociągach w Polsce.
Kolejowa rewolucja na Pomorzu - tak władze samorządowe, które zakupiły IMPULSY 2.0 okrzyknęły dzisiejsze wydarzenie. 7 grudnia o 9.20 pierwszy pociąg ruszył w trasę z Gdańska Śródmieścia do Wejherowa. Wyjechały dwa z ośmiu nowych pociągów Impuls 2. To pierwsze nowe pojazdy na linii SKM od ponad siedmiu lat.
Pasażerowie o nowych SKM-kach
Na peronach chwilowe zawahanie: co to za pociąg wjeżdża w peron? Szary kolor może zmylić mieszkańców Trójmiasta przyzwyczajonych do żółto-niebieskich SKM-ek, ale naklejki z logo firmy są dobrze widoczne, a elektroniczne wyświetlacze rozwiewają wszelkie wątpliwości dotyczące, tego, co to za pociąg i dokąd jedzie.
Myślałam rzeczywiście, że to jest pociąg pośpieszny do Wejherowa. Dla wielu osób to będzie dużym zaskoczeniem, ale jak najbardziej na plus.
Robi wrażenie, bardzo komfortowo, cichutko, ciepło
Jest o niebo lepszy niż ta poprzednia wersja, jest naprawdę wyciszony, wykonanie jest naprawdę takie, że aż się chce jeździć.
- usłyszeliśmy od pasażerów pierwszego przejazdu nowych pociągów.
Zakup tych 8 nowych Impulsów to efekt porozumienia Samorządu Województwa ze spółką PKP SKM w Trójmieście podpisanego w marcu 2023 r. Na tory Trójmiasta wyjechał dziś pierwszy pociąg złożony z dwóch nowych IMPULSÓW.
Jak wyglądają nowe pociągi SKM-ki?
Impulsy 31WE mają ok. 75 m długości, osiągają prędkość do 160 km/h. Wyposażone są w miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, mają:
- klimatyzację,
- monitoring,
- wi-fi
- gniazda 230 V i złącza USB przy każdym fotelu,
- składane stoliki
- składane podłokietniki
- 2 toalety (jedna dostosowana dla osób poruszających się na wózkach)
- defibrylatory.
Każdy pojazd ma także 16 miejsc dla rowerów, a w związku z tym, że pociągi PKP SKM będą składały się z dwóch takich pojazdów, w każdym pociągu rowerzyści będą mieli do dyspozycji w sumie aż 32 miejsca rowerowe. Nowością w pojazdach na połączeniach aglomeracyjnych będą strefy ciszy. Rozwiązanie to znane w Polsce z pociągów Pendolino zostało dobrze przyjęte przez pasażerów PKP Intercity. Czas pokaże, czy przyjmie się także w pojazdach obsługujących połączenia aglomeracyjne.
Gdzie spotkać nowe SKM-ki?
PKP SKM w Trójmieście nie udostępnia informacji jaki skład obsługuje konkretne połączenie, będziemy jednak sprawdzać, o której można liczyć na przejazd nowymi składami. Pierwszy pociąg przejechał z Gdańska Śródmieścia do Wejherowa, wyruszając 7 grudnia o 9.20. Na co dzień będzie jeździł trasą SKM w Gdańska Śródmieścia do Wejherowa.
Pierwsze 2 z 31 nowoczesnych pojazdów zakupionych przez Samorząd Województwa Pomorskiego rozpoczęły dziś regularne kursy na linii PKP SKM. Kolejnych 6 zacznie na niej wozić pasażerów jeszcze przed końcem tego roku.
Nowe pociągi SKM, skład aglomeracyjny:
- długość: od 76 do 86 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące) 500 osób
- liczba stojaków rowerowych: 6
- prędkość maksymalna 120 km/h
- brak toalet
Nowe pociągi SKM, skład regionalny:
- długość: od 70 do 76 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące), ok 440 osób
- liczba stojaków rowerowych: 16
- toalety
- prędkość maksymalna 160 km/h
Nowe pociągi w Trójmieście
Do końca 2026 roku na pomorskich torach pojawi się łącznie 32 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pomorski samorząd kupił też 4 pociągi hybrydowe, a jeśli pieniądze z Krajowego Programu Odbudowy zostaną odblokowane, to spółka NEWAG wybuduje dla Pomorzan dodatkowych 9 pociągów. W sumie województwo wzbogaci się więc o co najmniej 36, a może nawet 45 pociągów. Te liczby czynią pomorskie zamówienie taborowe jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.
Nowe impulsy to więcej awarii na linii SKM?
W ostatnich dniach w Polsce głośno jest o awariach Impulsów w kraju. Problemy z serwisowaniem sprzętu nie dotyczyły do tej pory pociągów wykorzystywanych przez SKM w Trójmieście. Nowe Impulsy będą serwisowane w Gdyni, produkowane są przez Newag w Nowym Sączu.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]