W sierpniu 2022 roku samorząd województwa pomorskiego zawarł umowę z firmą Newag S.A. na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością rozszerzenia na kolejne 29 pojazdów. To właśnie z tej opcji rozszerzenia skorzystano teraz, podpisując kolejne dokumenty.
Podczas wtorkowej (27 marca 2023) sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego podpisano dwie umowy dotyczące dostaw nowych pociągów dla województwa.
Polecany artykuł:
Pierwsza z nich to umowa ze spółką Newag S.A. dotycząca wykorzystania pełnej opcji na zakup 31 pojazdów kolejowych. Druga to porozumienie ze spółką PKP SKM w Trójmieście dotycząca wspólnego wykorzystania unijnego dofinansowania, które zostanie przeznaczone na zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sprzętu do utrzymania tych pojazdów. Beneficjentem tej umowy jest spółka PKP SKM w Trójmieście, a podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków – województwo pomorskie
- wyjaśnia rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Michał Piotrowski.
Wspólne rozliczenie dotacji jest ważne, gdyż mogła ona być całkowicie stracona przez nierozstrzygnięte przetargi ogłaszane przez SKM. Nikt nie zgłaszał się do realizacji przetargów. Teraz wiadomo, że nowe składy pojadą przez Trójmiasto już w tym roku. Podpisane porozumienie umożliwi wspólne wykorzystanie ok. 160 mln zł unijnego dofinansowania pozyskanego przez PKP SKM już w 2018 r. W ramach niego porozumienia zakupiony będzie też sprzęt do serwisowania nowych pojazdów SKM.
Nowe pociągi SKM
W tym roku osiem pojazdów trafi na tory Szybkiej Kolei Miejskiej, w przyszłym roku trzy zaczną obsługiwać ruch regionalny, a kolejne pociągi trafią do nas w roku 2025 i 2026. Cały kontrakt zostanie wykonany do 30 lipca 2026, a więc w relatywnie krótkim czasie powinna nastąpić wyraźna poprawa w jakości wykonywanych przewozów. Takich zakupów samorząd województwa jeszcze nie robił. To historyczna zmiana w budżecie. Wartość całego projektu to ponad 1,1 mld zł. Środki unijne z POIS i FEP to ok. 690 mln zł
- tłumaczył Mieczysław Struk.
Nowe pociągi regionalne i aglomeracyjne
Pociągi regionalne będą mogły pomieścić ok. 440 pasażerów, w tym, 140 na miejscach siedzących. Będzie w nich zamontowanych 16 stojaków rowerowych. To ważna zmiana dla rowerzystów: zamiast wieszaków, mowa o stojakach. Z kolei tabor przeznaczony do ruchu aglomeracyjnego będzie budowany z myślą o połączeniu linii 250. Wyróżniać się będzie większą liczbą par drzwi (trzy zamiast dwóch na człon). Dzięki temu wymiana podróżnych na stacjach będzie dużo sprawniejsza. Taki skład pomieści około 500 osób. Także w aglomeracyjnych składach zainstalowane będą stojaki rowerowe. Wszystkie zakupione składy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Na pokładzie będą zainstalowane wyświetlacze z pełną informacją dla pasaże-rów. Składy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W składach określanych jako aglomeracyjne nie będzie natomiast toalet.
Skład aglomeracyjny:
- długość: od 76 do 86 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące) 500 osób
- liczba stojaków rowerowych: 6
- prędkość maksymalna 120 km/h
Skład regionalny:
- długość: od 70 do 76 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące), ok 440 osób
- liczba stojaków rowerowych: 16
- toalety
- prędkość maksymalna 160 km/h
Nowy tabor SKM w Trójmieście
Prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście Maciej Lignowski wskazał, że podpisanie umowy jest wydarzeniem bez precedensu. „Dzisiaj mamy do czynienia z taką sytuacją, że wiemy, że do końca tego roku na torach, po których jeżdżą pociągi spółki PKP SKM pojawią się kolejne nowe pojazdy (…). Kolejną bardzo ważną rzeczą było podpisanie opcji, w ramach której w latach 2025-2026 pojawi się 20 nowoczesnych pojazdów, które będą przewozić mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej. Spółka PKP SKM Trójmiasto, która jeździ tylko na części jednego województwa jest przez ostatnich kilka lat czwartym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i faktycznie w ramach rozkładu jazdy, który realizujemy co roku, przewozimy ok. 65 proc. podróżnych z naszego województwa” – mówił.
spółka PKP SKM Trójmiasto obecnie wykorzystuje do obsługi ruchu pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Lęborkiem 46 pojazdów.
Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądał nowy tabor. Tradycyjnie pociągi SKM są żółto-niebieskie, najnowsze składy Województwa Pomorskiego natomiast - szare.