Prawie roczne utrudnienia w Sopocie zakończone! Ul. 3 Maja została oddane do użytku. Kiedy autobusy powrócą na stałą trasę?

i

Autor: Aleksandra Komendarek-Tymendorf/gdynia.pl

Na drogach

Prawie roczne utrudnienia w Sopocie zakończone! Ul. 3 Maja została oddane do użytku. Kiedy autobusy powrócą na stałą trasę?

Po prawie roku kończy się zakończyła się przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie. Droga została oddana do użytku we wtorek (25 kwietnia) o godz. 7 rano.

Pracami objęta była ul. 3 Maja na całym przebiegu, czyli 940 metrów. Przebudowa objęła całą infrastrukturę podziemną w tym m.in przebudowę kanalizacji deszczowej i budowę 6 zbiorników retencyjnych, które zapobiegać będą podtopieniom w czasie ulewnych deszczy. Przebudowane zostały jezdnie, chodniki, miejsca parkingowe i oświetlenie. Zbudowana została droga dla rowerów. Pojawiła się nowa zieleń. Powstały 3 ronda, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa i uspokojenie ruchu.

Przebudowana ulica 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską. Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić

– mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. 

Znaczna poprawa bezpieczeństwa

Ulica po przebudowie, prócz dwóch pasów jezdni – każdy po 2,75 m, wyposażona jest w jednokierunkowe pasy rowerowe, z których jeden powyżej ulicy Kazimierza Wielkiego przechodzi w drogę dla rowerów. W obrębie ronda zarówno rowerzyści jak i kierowcy mają takie same prawa, dlatego nie ma tam wydzielonych pasów dla rowerów. Dojeżdżając do ronda (zjeżdżając ze ścieżki), rowerzystów obowiązuje zasada – ustąp pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającego z lewej strony. Takie rozwiązanie pozwoliło na zachowanie maksymalnej liczby miejsc postojowych.

Szerokość pasów jezdni ma na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom i dostosowana jest do obowiązującego na tej ulicy ograniczenia prędkości, czyli 30km/h. By piesi mogli bezpiecznie korzystać z przebudowanego fragmentu ulicy 3 Maja, wybudowane zostały wyniesione przejścia dla nich.

Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością. Dlatego wybudowaliśmy aż 6 zbiorników retencyjnych, które mają za zadanie ochronę przed zalaniem Dolnego Sopotu

– zauważa Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie.

Ulica zabezpieczona przed podtopieniami

W ramach kompleksowej przebudowy ulicy, zbudowanych zostało 6 zbiorników retencyjnych, w tym największy o średnicy 3 metrów. Pozostałe zbiorniki mają średnicę  od 1,8 metra do 3 metrów. Wszystkie pomieszczą 840 tys. litrów wód opadowych. Dla zobrazowania pojemność wszystkich zbiorników jest większa niż pomieści Staw Kochanowskiego lub 42 baseny ogrodowe.

W ramach przebudowy zbudowane zostały 3 ronda, na skrzyżowaniach z ulicami: Sobieskiego, Władysława IV i Kościuszki. Rondo na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. Władysława IV zostało zaprojektowane i wykonane jako rondo typu mini z przejezdną wyspą centralną.

Inwestycja pochłonęła ponad 23 miliony złotych. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

Od 27 kwietnia 2023 r., przywrócone zostają stałe trasy linii 31 i 144, 117,122. Jednocześnie, skorygowany zostaje rozkład jazdy linii 185 w dni powszednie,

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: redakcja.trojmiasto@eska.pl

L.MILLER: PIS IDZIE W KIERUNKU DYKTATURY