Budowa to tak naprawdę będzie zwieńczenie wszystkich dotychczasowych działań. Wcześniej przeprowadzone zostaną prace przygotowawcze. "Ich start planowany jest na IV kwartał 2024 r. Kluczowe dla procesu inwestycyjnego jest, by do 2028 r. zakończyć szereg postępowań administracyjnych i inwestycji towarzyszących" - zapowiedział wiceminister klimatu i środowiska oraz pełnomocnik ds. infrastruktury energetycznej Maciej Bando w interpelacji.
Co powstanie razem z elektrownią jądrową?
W okolicach Lubiatowa, w gminie Choczewo, gdzie będą prowadzone prace będzie przebiegać nowa droga krajowa oraz połączenie kolejowe. Części do budowy elektrowni będą też dostarczane drogą morską. Inwestycje towarzyszące obejmą:
- Konstrukcję morską (tzw. MOLF) o długości ok. 1 100 m służący do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastrukturę techniczną umożliwiającą prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej, za co odpowiedzialny jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
- Drogę krajową, która zapewni dojazd do elektrowni od najbliższej drogi ekspresowej, za co odpowiada Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.
- Infrastrukturę kolejową, w tym linie kolejowe wraz z sieciami trakcyjnymi, stacje pasażerskie, terminale towarowe i obiekty inżynieryjne, do czego wyznaczono spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Budowę stacji i linii elektroenergetycznych mających wyprowadzić moc z pierwszej polskiej elektrowni jądrowej za co odpowiedzialne są Polskie Sieci Elektroenergetyczne, wymienił wiceminister.
GDDKiA ogłosiła już przetarg na budowę drogi do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Droga projektowana jest po całkowicie nowym śladzie i będzie łączyć aktualnie budowaną drogę ekspresową S6 z elektrownią - poinformował we wtorek gdański oddział GDDKiA.