Przepisy Tarczy Antykryzysowej wprowadziły od 1 stycznia 2021 r. obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło. Podmioty przekazują informację na formularzu ZUS RUD, gdzie wpisują dane swoje oraz wykonawcy umowy, jej przedmiot, a także datę rozpoczęcia i zakończenia.
Jak informuje ZUS, najwięcej umów o dzieło w przeliczeniu na 10 tys. płatników składek zawarto w województwie śląskim (18,9 tys.), a najmniej w warmińsko-mazurskim (1,6 tys.).
W jakich branżach zawierane były umowy o dzieło?
Najwięcej osób, które wykonywały umowy o dzieło zgłoszono w sekcjach: działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (19,61 proc.), kolejne były sekcje informacja i komunikacja (19,29 proc.) oraz działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją (13,41 proc.)
-wyjaśnia Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik ZUS województwa pomorskiego.
W całym kraju 75,1 tys. podmiotów przekazało do ZUS 1,17 mln formularzy ZUS RUD, które dotyczyły ponad 1,7 mln umów o dzieło. Największą grupę stanowili płatnicy składek zarejestrowani w ZUS – 97 procent. Osób fizycznych, które zgłaszały do ZUS umowę o dzieło, a które nie były płatnikami, było ponad 1,4 tys. Najwięcej płatników składek, którzy zgłaszali umowę o dzieło, miało maksymalnie 9 ubezpieczonych. Stanowili oni ok. 58 proc. ogółu płatników zgłaszających umowy o dzieło.
W 2022 r. złożono do ZUS o 33,9 tys. więcej formularzy RUD niż w 2021 r., ale zgłoszono na nich o 15,8 tys. mniej umów o dzieło
– dodaje Krzysztof Cieszyński.
Liczba osób, które wykonywały umowy o dzieło wyniosła 342,6 tys. Największa grupa wykonawców to mężczyźni w wieku 30–39 lat. Umowy najczęściej zawierano czas nie dłuższy niż 9 dni.
Polecany artykuł:
Cudzoziemcy a umowa o dzieło
Z cudzoziemcami zawarto w sumie 55,1 tys. umów o dzieło, co stanowi 3,23 proc wszystkich umów. Najczęściej podpisywano je z obywatelami Ukrainy (42,73 proc.), Białorusi (16,7 proc.) i Niemiec (3,9 proc.).
Największa liczba umów o dzieło jest zgłaszana za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS – 87,15 proc. Rzadko składano je natomiast osobiście w sali obsługi klientów – tylko 1,33 proc. z nich.