Polskie porty z lekkim wzrostem przeładunków w I połowie 2025 roku. Port Gdańsk liderem!

2025-08-06 18:13

Polskie porty morskie odnotowały niewielki wzrost przeładunków w pierwszym półroczu 2025 roku, osiągając wynik 68,46 mln ton, co stanowi wzrost o 1,05 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Z raportu firmy doradczej Actia Forum wynika, że liderem przeładunków pozostaje Port Gdańsk, który obsłużył 38,25 mln ton ładunków. Jakie czynniki wpłynęły na wyniki poszczególnych portów i jakie trendy dominują w przeładunkach różnych grup towarowych?

Polskie porty z lekkim wzrostem przeładunków w I połowie 2025 roku. Port Gdańsk liderem!

i

Autor: pixabay/ Pixabay.com

  • Polskie porty morskie odnotowały niewielki wzrost przeładunków w I połowie 2025 roku, osiągając 68,46 mln ton.
  • Port Gdańsk utrzymał pozycję lidera, a Szczecin-Świnoujście zanotował znaczący wzrost, podczas gdy Gdynia odnotowała spadek.
  • Wzrosły przeładunki drobnicy i kontenerów, natomiast spadły zboża i paliwa.
  • Dowiedz się, które czynniki wpłynęły na te wyniki i jakie trendy dominują w polskich portach!

Polskie porty morskie z dodatnim bilansem za pierwsze półrocze 2025 roku

Polskie porty morskie zakończyły pierwsze półrocze 2025 roku z wynikiem 68,46 mln ton przeładunków, co stanowi wzrost o 1,05 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Z raportu firmy doradczej Actia Forum wynika, że suma przeładunków portów polskich przez pierwsze 6 miesięcy br. wyniosła 68 462,7 tys. ton, czyli o 708,1 tys. ton więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Port Gdańsk liderem, Szczecin-Świnoujście z dużym wzrostem, Gdynia w dół

Port Gdańsk utrzymał pozycję lidera, obsługując 38,25 mln ton ładunków, co oznacza wzrost o 0,36 proc. w ujęciu rok do roku. Drugie miejsce zajął zespół portów Szczecin–Świnoujście z wynikiem 17,15 mln ton (wzrost o 7,69 proc. r/r), a trzecie Port Gdynia - 13,06 mln ton (spadek o 4,78 proc. r/r).

  • Port Gdańsk: 38,25 mln ton (wzrost o 0,36 proc.)
  • Szczecin–Świnoujście: 17,15 mln ton (wzrost o 7,69 proc.)
  • Port Gdynia: 13,06 mln ton (spadek o 4,78 proc.)

W raporcie wskazano, że spadek przeładunków w gdyńskim porcie wiązał się przede wszystkim z ograniczeniem eksportu zbóż.

Spadek przeładunków zbóż i węgla, wzrost drobnicy i kontenerów

W skali całego rynku portowego w kraju przeładunki zbóż zmalały o 33,09 proc., do ok. 4 mln ton. Jak podkreślono w raporcie Actia Forum:

„Warto jednak zaznaczyć, że ubiegłoroczny sezon zakończył się rekordowym wynikiem eksportowym, co oznacza, że obecny spadek odbywa się względem bardzo wysokiej bazy”.

Spadki odnotowano także w trzech innych grupach ładunkowych: węgiel i koks (8,22 proc.), drewno (0,09 proc.) oraz paliwa (1,5 proc.). Natomiast wzrosty odnotowano w przypadku rudy (45,66 proc.), ładunków drobnicowych (9,6 proc.) i innych masowych (16,42 proc.).

Wzrosty w obrotach ładunkami drobnicowymi nastąpiły we wszystkich portach – w Gdańsku o 12,23 proc. r/r, w Gdyni o 5,53 proc. r/r, a w Szczecinie-Świnoujściu o 5,53 proc. r/r. Przeładunki drobnicy wyniosły łącznie blisko 30 mln ton.

Łącznie w polskich portach przeładowano w pierwszym półroczu 25,09 mln ton paliw. Najwięcej, bo 19,2 mln ton w Porcie Gdańsk, choć tam wolumen spadł o 4,75 proc. W gdyńskim porcie spadek był jeszcze większy – o 19,84 proc., do poziomu 1,27 mln ton. Jedyny wzrost odnotowano w Porcie Szczecin–Świnoujście, gdzie przeładunki wyniosły ponad 4,6 mln ton, czyli o 23,61 proc. więcej w ujęciu rok do roku. Miało to związek z rekordową liczbą dostaw LNG – świnoujski terminal przyjął 40 statków z gazem, najwięcej w historii obiektu w ujęciu półrocznym.

Od stycznia do czerwca 2025 roku polskie terminale kontenerowe przeładowały łącznie 1,88 mln TEU, co oznacza wzrost o 20,7 proc. rok do roku. Najwięcej kontenerów obsłużono w Porcie Gdańsk - blisko 1,3 mln TEU, czyli o 20,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jak podkreślono, na ten wynik wpłynęło m.in. otwarcie nowego terminala T3 w Baltic Hub i nowe serwisy sojuszy żeglugowych Gemini (statek Api Bhum) i Premier Alliance (MSC Rose).

W Porcie Gdynia przeładunki kontenerów wzrosły o 19,18 proc. - do 536,2 tys. TEU. Natomiast w Porcie Szczecin–Świnoujście zanotowano wzrost obrotów w tej kategorii ładunków o 46,11 proc. i wyniosły nieco ponad 50 tys. TEU, co związane było z uruchomieniem linii Eimskip, obsługiwanej przez terminal OT Port Świnoujście.

Polskie porty zanotowały również większe przeładunki w kategorii ro-ro. Łącznie było to 353,6 tys. jednostek frachtowych czyli o 7,34 proc. więcej niż w pierwszym półroczu ub.r. Najwięcej takich ładunków obsługuje Port Szczecin-Świnoujście (238,38 tys. jednostek — wzrost o 8,09 proc.). W Gdyni przeładowano 106,1 tys. jednostek (wzrost o 8,48 proc.). W Porcie Gdańsk przeładunki w kategorii ro-ro zmniejszyły się o 17,6 proc. i wyniosły 9152 jednostek.

Trójmiasto Radio ESKA Google News
Pomorskie. Nowa wyspa na Pomorzu