- PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę dodatkowego toru Pszczółki – Pruszcz Gdański.
- Inwestycja ma wartość ponad 180 mln zł i zostanie sfinansowana z budżetu państwa.
- Nowy tor ma poprawić przepustowość do portu w Gdańsku i oddzielić ruch towarowy od pasażerskiego.
- Plan zakłada też przebudowę peronów w Skowarczu, Różynach i Cieplewie.
- Realizacja prac budowlanych przewidziana jest na lata 2028–2030.
Inwestycja zwiększy przepustowość
Lepszy dojazd do portu w Gdańsku ma zapewnić dobudowa czwartego toru na odcinku Pszczółki – Pruszcz Gdański w województwie pomorskim. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i realizację tego zadania w ramach projektu „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia”.
– „4-torowy układ poprawi przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku oraz pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Stworzy to możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej, poprawy warunków prowadzenia ruchu oraz lepszej dostępności komunikacyjnej Trójmiasta dla reszty kraju” – podkreślił Przemysław Zieliński z PKP PLK.
Zakres prac i harmonogram
Oprócz budowy nowego toru zaplanowano przebudowę peronów nr 2 na przystankach Skowarcz, Różyny i Cieplewo. Perony będą dwukrawędziowe, a tor wraz z systemami sterowania ruchem kolejowym, w tym ERTMS, zostanie dostosowany do prędkości 200 km/h.
Umowę z wykonawcą PLK planują podpisać w pierwszym kwartale 2026 roku. Roboty budowlane mają potrwać w latach 2028–2030. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi ponad 180 mln zł netto i zostanie pokryty ze środków budżetu państwa.
Polecany artykuł:
Szerszy program modernizacji dostępu do portów
Nowa inwestycja wpisuje się w szeroki plan modernizacji kolejowych tras do portów Trójmiasta. W latach 2019–2024 PKP PLK przeznaczyły ponad 3 mld zł na poprawę dostępu do portów w Gdańsku i Gdyni, finansowanych z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Równolegle modernizowana jest linia nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, której przebudowa rozpoczęła się w 2023 roku i ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia potencjału portu w Gdyni.