zdjęcie poglądowe

i

Autor: Wikipedia/Monika Czekańska Hala produkcyjna NEWAG oraz Impuls, wyprodukowany dla PKP SKM w Trójmieście

Czterodniowy tydzień pracy zamiast zwolnień. Dla tej polskiej firmy zachowanie zatrudnienia to priorytet

2023-03-03 11:53

Newag - polska firma produkująca tabor kolejowy - jest w krytycznej sytuacji. Brak zleceń i totalna stagnacja branży skończy się, gdy do Polski trafią pieniądze z KPO i ruszą nowe inwestycje. Do tego czasu - pracownicy ograniczą czas pracy.

Jak podaje Rynek Kolejowy, sytuacja producenta taboru kolejowego jest poważna ze względu na brak przetargów. W tej chwili spółka realizuje kontrakty zawarte w latach 2020 i 2021. Widać to również u konkurencji. 50 proc. produkcji Pesy zostało przeznaczonych na eksport, a w przypadku siedleckiego Stadlera – aż 80 procent.

Newag postawił sobie jeden cel: nie zwalniać pracowników. To rzadka strategia, ale w przypadku branży specjalistycznych, może okazać się jedyną słuszną drogą. 

Spółka ma co najmniej dwukrotnie większe moce produkcyjne niż to, co obecnie może zebrać z rynku. Krótkowzroczna wojna polityków, przez którą Polska traci pieniądze z KPO odbija się na całej naszej gospodarce. Na całym świecie zamawia się tabor za setki miliardów euro - tylko nie u nas. A przecież podobno "stawiamy na kolej"

- przyznał w rozmowie główny inwestor Newagu Zbigniew Jakubas.

Wprowadzony czterodniowy tydzień pracy ma uchronić załogę przed zwolnieniami.  

Pracownicy, którzy rozwijają się razem z nami od 20 lat to nasze największe aktywo. Nie chcemy zwolnić ani jednej osoby. Prędzej czy później zamówienia się pojawią, bo kolej to najbardziej efektywny i ekologiczny środek transportu. Jeden elektrowóz zastępuje przecież ponad 100 ciężarówek

- podkreślił w rozmowie.

Ograniczenie pracy do czterech dni ma potrwać co najmniej do końca kwietnia.

Brakuje nowych przetargów, bo nie ma środków na Krajowy Plan Odbudowy. Trwa też walka z czasem, bo by wykorzystać dofinansowania przyznane w ramach Polskiego Funduszu Rozwoju projekty trzeba zamknąć w 2026 roku. Budowa taboru kolejowego wymaga wcześniejszego zamówienia podzespołów. Newag liczy jednak, że trwający kryzys jest chwilowy.

Newag to polskie przedsiębiorstwo produkcyjne specjalizujące się w produkcji oraz modernizacji taboru szynowego, zarówno spalinowego, jak i elektrycznego, oraz wagonów pasażerskich. W warsztatach powstają lokomotywy, wagony, tramwaje i całe zespoły trakcyjne.
Autobus wjechał na przejazd kolejowy
Listen on Spreaker.