Najlepszy polski film zdaniem AI. Będziecie zaskoczeni!

2025-10-20 10:13

W świecie kina, gdzie każdy widz ma swoje ulubione produkcje, pojawiła się nowa, intrygująca perspektywa: co jeśli najlepszy polski film został wybrany przez sztuczną inteligencję ? Zaskakujące? Tak. Intrygujące? Zdecydowanie. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu wyborowi, zastanowimy się nad jego uzasadnieniem i zbadamy, co on mówi o polskim kinie.

Filmowcy wjeżdżają do Lublina. Będą utrudnienia w ruchu. Gdzie konkretnie?

i

Autor: www./zdjęcie ilustracyjne/ Pixabay.com

Według analiz i wypowiedzi robotów-algorytmów oraz mediów, filmem wybranym przez AI jako „najlepszy polski film” jest Człowiek z marmuru (1976) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Dlaczego akurat ten tytuł?

Analiza wskazuje kilka kluczowych argumentów, na które AI zwróciła uwagę:

  • Film jako śmiała krytyka systemu komunistycznego w Polsce lat 70. — odwaga i polityczny ładunek,
  • Nowatorska forma narracji: film przyjmuje quasi-dokumentalny styl, łączy fabułę i elementy reportażu,
  • Ponadczasowość tematu — kwestia propaganda vs. jednostka w systemie, która wciąż pozostaje aktualna,
  • Zwycięstwa i docenienie na arenie międzynarodowej — co podnosi rangę filmu. 

Czy to faktycznie najlepszy polski film? Analiza kryteriów

Ponieważ AI wybrała „Człowieka z marmuru”, warto przyjrzeć się, na jakiej podstawie taki wybór może zostać uzasadniony — oraz jakie są możliwe zastrzeżenia.

Mocne strony wyboru

  • Film Wajdy to klasa „kino artystyczne + ważny społecznie”. Jego miejsce w historii polskiego kina jest ugruntowane,
  • Forma narracyjna była innowacyjna w swoim czasie: „film-raport”, wykorzystanie kamery w stylu dokumentu, co zwiększa jego unikalność,
  • Tematyka: walka jednostki z systemem, propaganda, pamięć historyczna — wciąż rezonuje,
  • Wysoka wartość symboliczna i edukacyjna — idealna propozycja dla tych, którzy chcą zrozumieć polskie kino i jego przemiany.

Zastrzeżenia / argumenty przeciw

„Najlepszy” to bardzo subiektywne sformułowanie — zarówno widzowie, jak i krytycy wskazują inne tytuły jako swoje topy. Na forach internetowych można znaleźć np.:

„Bezapelacyjnie, do samego końca … Ziemia Obiecana” 

Inne produkcje, szczególnie nowsze (np. filmy ostatnich 20 lat), również mocno konkurują — i mogą być bliższe współczesnemu odbiorcy.  Dla pewnej grupy widzów forma i język filmu z lat 70. może być mniej przystępna niż kino współczesne. AI wybierając na podstawie danych może skupić się na obiektywnych kryteriach (nagrody, wpływ, innowacja), ale pomijać aspekt „emocjonalnej więzi widza”.

Trójmiasto Radio ESKA Google News
Dominika Ostałowska o filmie "Chopin, Chopin!". Będzie hit?