Najbardziej spóźnione autobusy w Gdyni. ZKM ujawnia listę i zaskakujące powody!

2025-09-25 15:46

Które linie autobusowe i trolejbusowe w Gdyni spóźniają się najbardziej? O to zapytaliśmy ZKM! Sprawdźcie, które linie wygrywają w tym chlubnym rankingu i poznajcie powody opóźnień!

Gdynia

i

Autor: danieljarosz/ Pixabay.com
  • Główne przyczyny opóźnień w Gdyni to zakłócenia w ruchu drogowym, wypadki, awarie oraz nieprawidłowe parkowanie, a także remonty dróg i zatory w okolicach portu.
  • W 2024 roku najbardziej spóźniały się linie 128 (5,5 min), 134 (5 min) i X (5 min), natomiast w 2025 roku najdłużej opóźnione były linie 128 (4,5 min), 134 (4 min) i Z (4 min).
  • ZKM w Gdyni wykorzystuje Centralę Ruchu, pojazdy rezerwowe i mobilnych inspektorów, aby minimalizować opóźnienia i zapewniać ciągłość komunikacji miejskiej.

Dlaczego autobusy się spóźniają. ZKM w Gdyni wyjaśnia!

Jak informuje nas Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM w Gdyni, opóźnienia w stosunku do rozkładów jazdy generowane są najczęściej z przyczyn niezależnych od organizatora przewozów.

Przeważnie ich przyczyną są zakłócenia w ruchu drogowym, kongestia drogowa, pojawiająca się w takim czasie i miejscach oraz o zróżnicowanej skali, że nie można jej uwzględnić w rozkładach jazdy. Jeżeli na jakimś odcinku czas jazdy o określonej porze wydłuża się np. stale o 3 min, to można to wprowadzić do rozkładu jazdy, ale gdy wydłużenie czasu nie pojawia się codziennie dokładnie o identycznej godzinie i minucie oraz gdy przyjmuje zmienną skalę, to można na to reagować jedynie poprzez wydłużanie czasów rozkładowych postojów wyrównawczych po każdym kursie.

Kolejnym istotnym źródłem opóźnień są zdarzenia losowe, takie jak wypadki drogowe lub awarie – z udziałem pojazdów niezwiązanych z komunikacją miejską. Często dochodzi również do blokowania przejazdu przez nieprawidłowo zaparkowane samochody i to zarówno na jezdniach, jak i w obrębie pętli autobusowych lub trolejbusowych – co uniemożliwia zawracanie i tym samym punktualne rozpoczęcie kursu.

Jak zaznacza rzecznik ZKM w Gdyni, bardzo często do takich sytuacji dochodzi np. na pętli „Stocznia Gdynia”.

Zdecydowanie rzadziej zdarzają się kolizje z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. Przeważnie winę ponoszą kierowcy innych pojazdów, ale każdy taki przypadek też wpływa na opóźnienia w funkcjonowaniu danych linii (za pojazd uczestniczący w kolizji trzeba włączyć pojazd rezerwowy, który musi dojechać z miejsca dyżurowania na miejsce włączenia)

– informuje nas Marcin Gromadzki.

Jeżeli w wyniku kolizji lub wypadku nastąpi uderzenie w trolejbusowy słup trakcyjny lub np. latarnię, która przewróci się na sieć i trzeba wyłączyć napięcie, to powstają perturbacje dla trolejbusów pozbawionych zasilania pomocniczego z baterii – są one wówczas unieruchamiane

- dodaje.

Znaczący wpływ na opóźnienia, co potwierdza zestawienie, mają prowadzone remonty dróg, które czasowo ograniczają dostępność niektórych pasów ruchu lub nawet całych ulic.

Prowadzone prace powodują konieczność wprowadzania objazdów i często wydłużają czasy przejazdów. Przykład – niedawna przebudowa ul. Unruga w Gdyni Obłużu, która była główną przyczyną opóźnień na liniach: 128, 134, X, 152 i 182. Z kolei opóźnienia odnotowane w 2024 r. na linii J spowodowane były modernizacją  drogi wojewódzkiej nr 468.  Do opóźnień na linii Z w 2025 r. na drodze krajowej nr 20 istotnie przyczyniła się budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (trasy S7). Na drodze krajowej nr 20 znacznie zwiększył się ruch pojazdów, zdarzały się czasowe jej zamknięcia i przejazdy wolnobieżnych pojazdów firm budowlanych.

Trójmiasto Radio ESKA Google News

Istotnym generatorem opóźnień w Gdyni są także przypadki blokowania przejazdu przez pojazdy ciężarowe, które nie mogą wjechać do portu. Zatory te powstają najczęściej w rejonie terminali portowych oraz na drogach dojazdowych do nich, co wpływa bezpośrednio na kursowanie pojazdów komunikacji miejskiej w ich rejonach.

Ostatnią kategorią czynników wpływających na punktualność są niekorzystne warunki atmosferyczne – przede wszystkim intensywne opady, deszczu które powodują zalania ulic lub zalegające połamane drzewa, a w skrajnych przypadkach prowadzą nawet do czasowego zamykania dróg. Zimą takie perturbacje mogą też powodować intensywne opady śniegu.

Które linie komunikacji miejskiej spóźniają się najczęściej w Gdyni? Znamy dane!

Linie o największych średnich opóźnieniach w 2024 r.:

  • 128 w dniu powszednim – 5,5 minuty;
  • 134 w dniu powszednim – 5 minut;
  • X w dniu powszednim – 5 minut;
  • J w dniu powszednim – 4 minuty;
  • 182 w dniu powszednim – 4 minuty.

W 2025 roku sytuacja znacząco się poprawiła, ale nadal te opóźnienia występują. Oto dane za 2025 rok:

  • 128 w dniu powszednim – 4,5 minuty;
  • 134 w dniu powszednim – 4 minuty;
  • Z w dniu powszednim – 4 minuty;
  • X w dniu powszednim – 3,5 minuty;
  • 152 w dniu powszednim – 3,5 minuty.

A kiedy najczęściej spóźnia się komunikacja miejska w Gdyni w kontekście dnia tygodnia?

Dni powszednie – to właśnie wtedy musimy liczyć się z największymi opóźnieniami. Średnia to 2,5 minuty. W sobotę autobusy i trolejbusy spóźniają się średnio 2 minuty, a w niedzielę – 1,5 minuty.

Jak zapobiegać opóźnieniom?

ZKM w Gdyni, w celu zapewnienia punktualności i wykonywania kursów, dysponuje systemem nadzoru i szybkiego reagowania na wszelkie sytuacje zakłócające ruch. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa Centrala Ruchu, która całodobowo monitoruje oraz koordynuje pracę pojazdów na wszystkich liniach organizowanych przez ZKM.

W Centrali Ruchu dyżurują dyspozytorzy, wspierani przez kontrolerów ruchu, którzy w czasie rzeczywistym nadzorują ruch autobusów i trolejbusów, korzystając z systemów monitorowania lokalizacji i punktualności pojazdów. Systemy te pozwalają na bieżąco śledzić pozycję każdego pojazdu, porównywać ją z rozkładem jazdy i natychmiast reagować na wszelkie odchylenia od rozkładu jazdy. W przypadku wystąpienia opóźnień, zatorów, kolizji lub awarii taboru, podejmowane są szybkie działania korygujące

– informuje rzecznik ZKM.

Jednym z kluczowych narzędzi Centrali Ruchu jest możliwość uruchamiania pojazdów rezerwowych. W sytuacji, gdy dany operator nie jest w stanie zrealizować danego kursu, dyspozytorzy kierują na trasę pojazd rezerwowy – często innego operatora – co pozwala uniknąć przerwania obsługi i zapewnić ciągłość komunikacji. W wielu przypadkach takie działania są niewidoczne dla pasażerów, ponieważ kursy odbywają się bez zauważalnych opóźnień.

Pracownicy Centrali Ruchu mają także możliwość elastycznego zarządzania zadaniami przewozowymi, mogą dokonywać przesunięć, zamian lub skracania kursów w czasie rzeczywistym – aby zminimalizować skutki utrudnień i jak najszybciej przywrócić rozkładowy rytm funkcjonowania poszczególnych linii.

Dodatkowe wsparcie zapewniają mobilni inspektorzy nadzoru ruchu, którzy patrolują sieć komunikacyjną, kontrolują stan techniczny pojazdów oraz reagują na wszelkie zdarzenia w terenie. Ich szybka obecność w miejscu zdarzenia pozwala na znacznie skrócenie czasu interwencji i przywrócenie rozkładu jazdy.

Gdyńskie rozwiązanie, które polega na połączeniu całodobowego nadzoru po stronie organizatora przewozów i możliwości elastycznego reagowania wskutek dysponowania mobilnymi pracownikami Nadzoru Ruchu oraz taborem rezerwowym włączanym w miarę potrzeb także na linie innych operatorów, jest unikatem w skali krajowej. Dzięki niemu ZKM w Gdyni minimalizuje wpływ zakłóceń na punktualność komunikacji miejskiej i nieustannie dąży do zapewnienia możliwie jak najwyższej jakości świadczonych usług przewozowych

– wyjaśnia nam Marcin Gromadzki.

GALERIA: Dary Ziemi w Gdyni 2025. Jesienne targi pełne lokalnych perełek

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].

Pomorskie. Nowa wyspa na Pomorzu