Inwestycja zapewni dobre podróże z wygodnych peronów i bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji i wykonanie prac budowlanych w ramach projektu „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej”. Powrót pociągów pasażerskich na tę trasę stworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej dla podróżnych z powiatu kartuskiego. Alternatywne połączenie z Kartuz do Gdańska ma być rozwiązaniem na czas modernizacji linii nr 201 z Maksymilianowa, przez Kościerzynę do Gdyni, która jest częścią większego projektu.
- Rozwiązanie to będzie w szczególności pomocne w trakcie prac na linii łączącej południe i północ Polski - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Posłuchaj:
W Starej Pile sprawne mijanie się pociągów umożliwią nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor Utrzymana zostanie dotychczasowa częstotliwość kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu bajpasem kartuskim będzie podobny jak czas obecnych podróży. W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach.
To nie jedyna planowana rewitalizacja nieużywanej obecnie linii kolejowej, w ramach budowy bajpasa kartuskiego. W planach jest także rewitalizacja 1,5 kilometrowego odcinka na trasie Gdańsk Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek.
- To pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii po jej modernizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe - dodaje prezes Merchel. Posłuchaj:
W ramach rewitalizacji bajpasa kartuskiego przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim. Dzięki wygodnym pochylniom zostaną one dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Powstaną także wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie.