Rosyjski statek porzucony w porcie w Gdyni. Rozmawialiśmy z Urzędem Morskim w Gdyni
Rosyjski zbiornikowiec Khatanga (Хатанга), który został osiem lat temu porzucony w porcie w Gdyni, w ostatnim czasie kilkukrotnie zerwał się z cum.
Jako Eska Trójmiasto opisujemy sprawę kontrowersyjnej jednostki od dawna. Jakiś czas temu rozmawialiśmy o niej z Urzędem Morskim w Gdyni:
Port Gdynia: rozpoczęły się prace techniczne służące wyprowadzeniu jednostki "Khatanga" z portu
Teraz pojawiają się informacje, że rzeczywiście podejmowane są kroki, by usunąć rosyjski statek z portu w Gdyni.
Dziś o godzinie 10.00 rozpoczęły się prace techniczne na pokładzie jednostki +Khatanga+, służące przygotowaniu do jej usunięcia z Portu Gdynia. Na dodatkowe pytania ze względów bezpieczeństwa nie udzielamy komentarza
- poinformowała we wtorek rzeczniczka prasowa ZMPG Kalina Gierblińska.
Khatanga - rosyjski statek porzucony w 2017 roku w Gdyni
Na początku lutego br. w mediach społecznościowych Ministerstwo Infrastruktury podało, że zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), gdyński port został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku "Khatanga", który stoi w porcie od 2017 roku. Podano, że jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji.
Rzeczniczka prasowa UMG Magdalena Kierzkowska przekazała wówczas, że dyrektor UMG wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia tego statku. Tłumaczyła, że są to działania zmierzające do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym jest obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi. Statek jest bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie stanowi potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej.
Zapewniała wówczas, że "Khatanga" jest pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu.
W lutym przedstawicielka gdyńskiego portu informowała, że "ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora". Informowała, że rekompensata za postój jednostki wynosi ok. 13 mln złotych.
Ministerstwo Infrastruktury w lutym br. przekazało, że ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.
Khatanga - rosyjski statek w porcie Gdynia. Szczegółowe informacje
Gdyński magistrat na swojej stronie wskazał, że zbiornikowiec "Khatanga" ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło. W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość przez co "Khatanga" pozostała w porcie.
Jak wynika z informacji medialnych rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków.
Mroczna tajemnica grobowca na Kaszubach. Należy do rodziny związanej z masonerią [GALERIA]
