Dworzec Gdynia Główna. Historia dworca w Gdyni
Pierwszy dworzec w Gdyni otwarto w 1894 roku, gdy miejscowość była jeszcze niewielką wioską kaszubską. "Dworzec" to duże słowo - był to po prostu przystanek kolejowy z dołączoną poczekalnią.
Gdy Gdynia została w 1920 roku włączona do Polski i postanowiono przetransformowaniu miejscowości w duże miasto, pojawiła się potrzeba wybudowania dworca z prawdziwego zdarzenia.
Dworzec Gdynia Główna. Przed wojną budynek miał unikalny styl
Projekt nowego dworca sporządził Romuald Miller. Budynek miał być ostatnim, i prawdopodobnie zbudowanym z największym rozmachem, wielkim przedstawicielem narodowego polskiego stylu dworkowego.
Architekt chciał oddać hołd specyficznemu stylowi, który zrodził się w Polsce. Jednocześnie było to zaznaczenie polskiej obecności na Kaszubach, które w 1920 roku w dużej części znalazły się w granicach Rzeczypospolitej.
Choć projekt Millera rzeczywiście można zaliczyć do stylu narodowo-dworkowego, to jednak czerpał on garściami także z modnego wówczas modernizmu, który do dziś jest charakterystyczny dla Gdyni.
Ostateczny efekt zapierał dech w piersiach, a znawcy architektury są zgodni, że budynek, który powstał, był unikalny. Niestety - Dworzec Gdynia Główna nie przetrwał w tym kształcie do naszych czasów. To, jak wyglądał dworzec, możecie podziwiać w naszej galerii zdjęć.
Dworzec Gdynia Główna. Historia odbudowy dworca po wojnie
W 1945 roku podczas walk o miasto w czasie II wojny światowej dworzec został spalony. W latach 50-tych postanowiono o jego odbudowie.
Nowy projekt prof. Wacława Tomaszewskiego łączył cechy socrealizmu i modernizmu. Zupełnie zrezygnowano ze stylu narodowo-dworkowego.
W 1957 roku w budynku dworca wykonano przepiękne mozaiki przedstawiające morski krajobraz, niebo z Pegazem na kole PKP oraz stocznię.
W sali restauracyjnej natomiast stworzono malowidła sufitowe przedstawiające symbole konstelacji i znaki zodiaku, oraz ścienne przedstawiające mapy świata, Europy, Polski i okolic Gdańska.
Dworzec Gdynia Główna wciąż pozostaje jednym z najciekawszych budynków Gdyni, choć wygląda zupełnie inaczej niż w 20-leciu międzywojennym.