Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” już w styczniu br. Decyzja obejmuje zarówno nową linię kolejową PKM Południe na odcinku od SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal (realizowaną przez PKM SA) oraz dwie towarzyszące jej inwestycje drogowe: ulicę Nową Sandomierską i ulicę Nową Świętokrzyską – etap II (realizowane przez Miasto Gdańsk). Na wydaną przez RDOŚ decyzję nie wpłynęło ani jedno odwołanie i tym samym decyzja stała się już ostateczna i prawomocna.
Projekt PKM Południe. Dalsze kroki w budowie nowej linii
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to bardzo ważny etap procesu inwestycyjnego, otwierający drogę do występowania o kolejne decyzje inwestycyjne – m.in. decyzję o lokalizacji linii kolejowej, decyzję o pozwoleniu na budowę dla inwestycji kolejowej czy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Teraz inwestor swoje plany wiąże z powstający już od 3 miesięcy – projektem budowlanym wraz z pozwoleniem na budowę, trzecim krokiem będzie zapewnienie finansowania budowy PKM Południe. W tym przypadku przygotowujące wspólnie ten projekt Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk zabezpieczyły już w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny potrzebny do sfinansowania inwestycji i równolegle aktywnie zabiegają o zewnętrzne dofinansowanie ze środków UE. Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia aż do Kowal ma kosztować nieco ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez Miasto Gdańsk i w 40 proc. przez Województwo Pomorskie.


i
PKM Południe. Tak będzie przebiegała trasa!
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie.
Linia PKM Południe na odcinku aglomeracyjnym ma być przedłużeniem obecnej linii SKM od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do Kowal. Na trasie pojawią się przystanki takie jak:
- Gdańsk Trakt Św. Wojciecha
- Gdańsk Madalińskiego
- Gdańsk Łostowice – Świętokrzyska
- Gdańsk Niepołomicka
- Gdańsk Wielkopolska
- Gdańsk Świętokrzyska – Węzeł Kowale
Są już wstępne wizualizacje przystanków, które znajdziecie w artykule: PKM Południe. Tak będzie wyglądała trasa i przystanki
Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku
– informuje PKM.
GALERIA: Tak będą wyglądały przystanki PKM Południe. Zobaczcie wizualizacje
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].