Historyczny moment w Gdańsku. Wbito pierwsze łopaty na Nowej Świętokrzyskiej

2025-10-06 9:11

W sobotę (4 września) miasto Gdańsk oficjalnie rozpoczęło realizację Pakietu dla Gdańska Południe – jednego z kluczowych elementów Planu dla Gdańska. W ramach przedsięwzięcia w południowych dzielnicach powstaną nowe drogi, linia kolejowa PKM Południe oraz zajezdnie komunikacyjne. Pierwszym krokiem jest budowa Nowej Świętokrzyskiej, której pierwszy etap właśnie rusza. Całość programu szacowana jest na blisko 4 miliardy złotych.

  • Gdańsk rozpoczyna Pakiet dla Gdańska Południe, czyli historyczny program inwestycyjny o wartości 4 mld zł.
  • Projekt obejmuje budowę nowych dróg, linii kolejowej PKM Południe oraz zajezdni komunikacyjnych.
  • Pierwszym etapem jest Nowa Świętokrzyska, która ma być gotowa do 2027 roku.

W miejscu nowej inwestycji, mieszkańcy wraz z przedstawicielami władz miasta mogli symbolicznie wbić pierwsze łopaty. W ziemi znalazło się ich aż czterdzieści.

Mamy do czynienia z historycznym pakietem inwestycyjnym, największym od czasów Euro 2012. Wtedy bardzo zmieniło się nasze miasto, a teraz chcemy, by było podobnie - zwłaszcza tutaj, na południu Gdańska. Dziś rozwijamy sieć komunikacyjną: budujemy drogi, chodniki i ścieżki rowerowe, a także nową linię PKM. Wartość całego pakietu to prawie 4 miliardy złotych. To fundusze europejskie, rządowe, wojewódzkie i miejskie

– mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Znajdujemy się nieopodal przyszłego przystanku Gdańsk Orunia Górna, z którego już w sześć minut będzie można dojechać do centrum miasta. To będzie ogromna zmiana jakości życia, a ten odcinek obejmie swoim zasięgiem około 200 tysięcy mieszkańców – nie ma drugiego takiego w Polsce. Chcemy, żeby Państwu żyło się tu dobrze, zbudujemy tu także drogi, chodniki i trasy rowerowe – na ten cel przeznaczamy 1,4 miliarda złotych. Rozpoczynamy dziś realizację pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej wraz z fragmentami ulicy Kampinoskiej. Równolegle przygotowujemy projekty kolejnych inwestycji – przedłużenie alei Pawła Adamowicza do skrzyżowania Świętokrzyskiej z nową trasą tramwajową czy budowę Nowej Jabłoniowej. Myślimy nie tylko o dużych połączeniach, ale także o drogach lokalnych – tych, które prowadzą do szkoły, przystanku czy domu, bo one są równie ważne dla codziennego życia mieszkańców.

Nowa Świętokrzyska. Pierwsza inwestycja z Planu dla Gdańska

Może się wydawać, że to stosunkowo krótki odcinek, ale w rzeczywistości jest on kluczowy dla komunikacji tej części miasta. Najważniejsza w tym projekcie była koordynacja Nowej Świętokrzyskiej z Pomorską Koleją Metropolitalną. Wiem, że wszyscy byliśmy niecierpliwi i chcieliśmy, by prace ruszyły szybciej. Robiliśmy wszystko, aby tak się stało, ale musieliśmy zsynchronizować te dwa ogromne przedsięwzięcia. Wspólnie z PKM udało się znaleźć rozwiązanie tego komunikacyjnego „węzła gordyjskiego” – zaprojektować odcinek, który będzie się uzupełniał z infrastrukturą kolejową i nie będzie wymagał ponownej przebudowy. W miejscu dzisiejszej pętli Świętokrzyska powstanie w przyszłości podziemny przystanek. To oznacza, że cały teren zostanie przekształcony – dlatego tak ważne było, by nasze prace nie kolidowały z planami kolei. Dzięki temu w 2027 roku oddamy do użytku Nową Świętokrzyską, a równolegle Pomorska Kolej Metropolitalna będzie przygotowywała się do rozpoczęcia swojej budowy

- mówił Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska.

Warto przypomnieć, że pierwotnie Nowa Świętokrzyska miała mieć przekrój 2×2 pasy ruchu, ale część tego korytarza została przekazana na rzecz PKM – jako bardziej efektywnego środka transportu publicznego. To przykład, jak współpraca różnych instytucji może tworzyć spójny system komunikacyjny dla całego Gdańska.

Symboliczne wbicie łopaty odbyło się przy ul. Kampinoskiej, gdzie powstaje pierwszy odcinek Nowej Świętokrzyskiej. Droga w układzie 2x1 pas połączy Kampinoską z al. Havla i odciąży ruch w tej części miasta, szczególnie w czasie budowy linii kolejowej PKM Południe. Po zakończeniu wszystkich etapów stanie się częścią głównego połączenia drogowego południowych dzielnic z centrum i obwodnicą Trójmiasta.

PKM Południe. Kiedy ruszy budowa?

Jednym z najważniejszych elementów programu jest PKM Południe. Nowa, zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km obejmie sześć stacji: Oruńskie Przedmieście, Chełm, Orunia Górna, Maćkowy, Łostowice i Kowale. Dzięki temu nawet 200 tysięcy mieszkańców zyska dostęp do szybkiego transportu zbiorowego, który połączy Gdańsk Południe z centrum miasta i regionem.

Linia kolejowa zostanie uzupełniona o węzły integracyjne – Łostowice–Świętokrzyska i Kowale. W planach są tam parkingi wielopoziomowe oraz powiązania z komunikacją tramwajową i autobusową.

Chcemy, by inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2027 roku, czyli dokładnie w momencie, gdy zakończy się budowa odcinka, który dziś symbolicznie inaugurujemy. Ta koordynacja była niezwykle istotna – zależało nam, by wykonać efektywnie wszystkie prace, i by żadne środki – zarówno europejskie, jak i krajowe – nie zostały zmarnowane. Bardzo dziękuję za tę współpracę, bo bez niej nie udałoby się osiągnąć takiego poziomu spójności między projektami

– mówił Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Trójmiasto Radio ESKA Google News

PKM Południe to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców, którzy na co dzień zmagają się z trudnościami komunikacyjnymi w południowych dzielnicach Gdańska oraz w gminach ościennych – Kolbudach i Pruszczu Gdańskim. Ten pierwszy odcinek już wkrótce pomoże udrożnić ruch, a za kilka lat powstanie tu coś wyjątkowego – nowa, nowoczesna tkanka miejska, w której mieszkańcy i przedsiębiorcy będą mogli żyć i pracować w komfortowych warunkach. Poza samą linią PKM Południe realizowany jest również tzw. masterplan, czyli plan zagospodarowania terenów wokół przystanków. Chcemy, by południowe dzielnice nie były tylko sypialniami miasta, ale także miejscem, gdzie pojawią się nowe przedszkola, przestrzenie kulturalne i społeczne. PKM Południe obejmie 7 kilometrów nowej linii kolejowej i 6 przystanków. Już 17 października projektanci złożą dokumentację koncepcji programowo-przestrzennej, zamykając tym samym etap uzgodnień z ponad 60 podmiotami – od miejskich jednostek po gestorów sieci. W pierwszym kwartale przyszłego roku rozpocznie się procedura wywłaszczeń, a w październiku planujemy złożenie dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę. To inwestycja, na którą czekają mieszkańcy – i jestem przekonany, że wspólnym wysiłkiem doprowadzimy ją do szczęśliwego finału.

W ramach Pakietu dla Gdańska Południe powstanie również przedłużenie al. Adamowicza wraz z nową linią tramwajową, ulica Nowa Sandomierska z przejazdem nad torami kolejowymi, a także realizacja ul. Kampinoskiej połączona z budową zbiornika retencyjnego i przebudową Potoku Oruńskiego. Plan obejmuje także Nową Jabłoniową, mniejsze inwestycje lokalne (m.in. przy ul. Turzycowej, Czermińskiego czy Apollina).

Harmonogram działań przewiduje, że pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej zakończy się w 2026 roku. Budowa PKM Południe ruszy po 2027 roku, a kolejne duże inwestycje drogowe i tramwajowe planowane są w latach 2028–2030. W 2030 roku gotowa ma być także nowa zajezdnia tramwajowa i autobusowa przy ul. Warszawskiej.

Jesteśmy w historycznym momencie. Gdańsk Południe zmieni się nie do poznania. Przed nami historyczny pakiet inwestycji, które na zawsze odmienią tę część miasta. Tak jak dziś nie wyobrażamy sobie, by nie istniała pętla Ujeścisko–Świętokrzyska, tak za kilka lat nikt nie będzie mógł sobie wyobrazić Gdańska Południe bez Nowej Świętokrzyskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To przedsięwzięcie o ogromnej wartości, które zmieni to miejsce raz na zawsze

– mówił Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska.

Spełniamy obietnice, które złożyliśmy razem z panią prezydent – że skupimy szczególną uwagę na mieszkańcach Gdańska Południe. Dziękujemy za Waszą cierpliwość, bo przygotowanie tak dużych inwestycji wymaga czasu, planowania i pracy wielu osób. W imieniu radnych proszę o jeszcze trochę wyrozumiałości – przed nami okres budowy, który może przynieść pewne niedogodności, ale to wszystko robimy dla Was i z myślą o Waszym komforcie. Sam jestem mieszkańcem tej dzielnicy i wiem, jak bardzo czekaliśmy na ten moment. Wierzę, że już za kilka lat wszyscy będziemy mogli cieszyć się z nowej PKM-ki, nowej Świętokrzyskiej, lepszej infrastruktury i wygodniejszego życia w tej dynamicznie rozwijającej się części Gdańska.

Pakiet dla Gdańska Południe to największy dotąd program inwestycyjny realizowany w tej części miasta. Jego celem jest nie tylko rozbudowa infrastruktury, ale również poprawa komfortu życia mieszkańców. Miasto zapowiada intensywne prace, wprowadzanie nowoczesnych technologii budowlanych oraz szeroką kampanię informacyjną o objazdach i zmianach w organizacji ruchu, aby ograniczyć uciążliwości w czasie realizacji inwestycji.

GALERIA: Zbudowali gdańskie Przymorze w Minecrafcie!

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].

Pomorskie. Nowa wyspa na Pomorzu