Przed II wojną światową linia kolejowa nr 235 znajdowała się na terenie Polski, przy granicy z Wolnym Miastem Gdańskiem. W 1921 wybudowano linię Kokoszki – Gdynia jako ominięcie Wolnego Miasta, aby spokojnie umożliwić dojazd do budującego się portu w Gdyni. Oddano ją do użytku 20 listopada 1921.
W 1930 ukończono budowę pobliskiej magistrali węglowej Śląsk – Gdynia, co spowodowało zamknięcie i rozebranie odcinka od miejscowości Owczarnia (z przystankiem kolejowym w Wysokiej) aż do Gdyni i połączenie pozostałej części (od Owczarni) z nowo powstałą na magistrali stacją Osowa. Wówczas na linii były tylko dwie stacje — Osowa i Gdańsk Kokoszki.
Szukając informacji o linii nr 235, natrafiłam na ciekawy film, który pokazuje drogę zapomnianą linią z 2015 roku. Zobaczcie, jak wtedy to wyglądało!
Choć torowisko zostało zmodernizowane, to w 1973 zostały zawieszone przewozy pasażerskie do Kartuz, a odcinek Kokoszki – Matarnia został rozebrany z powodu budowy portu lotniczego. W marcu 2015 zamknięto odcinek Gdańsk Osowa Grupa Ożarów – bocznica szlakowa Petrolot. Po wybudowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej linia nr 235 stała się bezużyteczna. Zastąpiła ją w ruchu towarowym nowa bocznica w ramach linii PKM.
Obecnie możemy zobaczyć pozostałości tej linii kolejowej. Tory są widoczne na wysokości przejazdu kolejowo-drogowego "Nowy Świat" lub na przejeździe kolejowym w Klukowie.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].