„Badanie Klimatu Rowerowego” to ogólnopolska akcja, której celem było sprawdzenie nastawienia mieszkańców do komunikacji rowerowej. Miała pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie, jakie podejście do tego tematu ma dana miejscowość i czy jazda na jednośladzie sprawia cyklistom przyjemność. W badaniu, które przeprowadzono w 2020 roku, wzięło udział 90 miast i gmin, w tym również Gdynia. Uczestniczące w akcji miejscowości zachęcały swoich mieszkańców do wypełniania internetowych ankiet przygotowanych przez Polską Unię Mobilności Aktywnej. Na podstawie zebranych danych powstał ranking samorządów przyjaznych rowerzystom. W jego ramach przyznano wyróżnienia w trzech kategoriach: „Najlepszy wynik”, „Najwyższa frekwencja” oraz „COVID-19 a jazda rowerem”. Jednym z laureatów zostało nasze miasto. Gdynia zajęła I miejsce w kategorii „Najwyższa frekwencja” w grupie miejscowości powyżej 200 tys. mieszkańców. W ten sposób doceniono fakt, że w badaniu wzięło udział aż 597 gdynian i gdynianek.
"Ten wynik pokazuje, że mieszkańcy naszego miasta są zaangażowani i aktywni, a temat komunikacji rowerowej jest im bliski. Zależy im na tym, żeby Gdynia była jeszcze bardziej przyjazna cyklistom i chcą mieć na to wpływ. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu i przyczynili się do sukcesu Gdyni. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle ważny"
– mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Respondenci, który wzięli udział w badaniu i wypełnili ankietę, oceniali różne aspekty komunikacji rowerowej w mieście. Mogli przyznać notę od 1 do 6, gdzie 1 to najlepszy wynik, a 6 – najgorszy. Po zebraniu danych i zakończeniu badania Polska Unia Mobilności Aktywnej stworzyła raporty dla poszczególnych miejscowości. 3,36 – to średni wynik uzyskany przez Gdynię. W swoich ankietach mieszkańcy stwierdzili m.in., że jazda rowerem w naszym mieście jest promowana i raczej sprawia przyjemność niż stresuje. W badaniu chętniej uczestniczyli mężczyźni (62% respondentów). Najbardziej aktywne były osoby w grupie wiekowej 30-49 lat. Druga grupa, która najchętniej wypełniała ankiety, to osoby w wieku 50-69 lat. Tuż za nimi uplasowali się mieszkańcy z grupy wiekowej 18-29 lat. Pełen raport jest dostępny na stronie rowerowyklimat.pl.
Ankietę oparto o metodologię Fahrradklima, którą w 2018 roku przebadano blisko 700 europejskich miast.Akcję zorganizowała Polska Unia Mobilności Aktywnej. Badanie prowadzono w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi Europy, zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF).
Gdynia dla rowerzystów
Gdynia od lat promuje jazdę na rowerze i zachęca, żeby wybierać właśnie ten środek transportu w codziennych podróżach. W tym celu organizowane są liczne projekty i kampanie, takie jak „Do pracy jadę rowerem”, „Rowerowy Maj” czy „Odprowadzam Sam”. Są one skierowane zarówno do najmłodszych mieszkańców, jak i dorosłych gdynian czy pracowników gdyńskich firm. W mieście wciąż przybywa też rowerowej infrastruktury. Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach pojawiło się kilka nowych fragmentów dróg rowerowych, m.in. przy Uniwersytecie Morskim, na skrzyżowaniu ulic Morskiej i Warszawskiej czy w Śródmieściu – odcinek wzdłuż ul. 10 Lutego z nawierzchnią z mineralno-żywicznej mieszanki o większej przepuszczalności, a także odcinek przy ul. Władysława IV przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej. Nasze miasto stawia również na ekologiczne i nowoczesne rozwiązania. W Gdyni funkcjonuje system wypożyczania i dofinansowania zakupu rowerów cargo. Cieszą się one dużym powodzeniem wśród mieszkańców i przedsiębiorców. O tym, jak można wykorzystać w mieście ten nietypowy pojazd, pisaliśmy już wielokrotnie. Bez problemu posłuży przy odwożeniu dzieci do szkoły, rodzinnej wyprawie na piknik, przy przewożeniu większych zakupów czy towarów. Niektórzy mieszkańcy korzystali z niego nawet podczas przeprowadzki. W środku bez problemu przewieziemy dodatkowy ładunek ważący kilkadziesiąt kilogramów, a pomaga w tym elektryczny napęd. Rowery pomyślnie przetestowali też urzędnicy, bibliotekarze czy pracownicy promujący gdyński Budżet Obywatelski.