- Ministerstwo Infrastruktury planuje zmienić zasady zakazów lotów nad miastami, odchodząc od granic administracyjnych.
- Zamiast tego, wprowadzone zostaną precyzyjne strefy R nad gęsto zabudowanymi obszarami, w tym Gdańskiem.
- Zmiany mają poprawić bezpieczeństwo i wejdą w życie w kwietniu 2026 roku.
- Dowiedz się, jak nowe przepisy wpłyną na lotnictwo ogólne i mieszkańców!
Nowe strefy R zamiast granic administracyjnych
Ministerstwo Infrastruktury skierowało w poniedziałek do uzgodnień projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące. Celem zmian jest:
- Dostosowanie przepisów do aktualnych potrzeb użytkowników przestrzeni powietrznej
- Ujednolicenie zasad z wymogami unijnymi
Kluczową zmianą jest odejście od wyznaczania zakazów i ograniczeń lotów na podstawie granic administracyjnych miast. Zamiast tego, wprowadzone zostaną strefy R – obszary ograniczeń lotów nad terenami o zwartej zabudowie. Resort argumentuje, że dotychczasowe rozwiązanie obejmowało także tereny niezurbanizowane, co było nieefektywne.
Lista miast objętych zmianami
Nowe strefy R mają objąć następujące miasta:
- Gdańsk
- Kraków
- Łódź
- Poznań
- Warszawa
- Wrocław
- Bytom
- Chorzów
- Dąbrowa Górnicza
- Gliwice
- Katowice
- Ruda Śląska
- Sosnowiec
- Tychy
- Zabrze
Resort podkreśla, że granice stref będą uwzględniały dane Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii i będą oparte na prostych figurach geometrycznych.
Poprawa bezpieczeństwa lotnictwa ogólnego
Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że zmiany mają na celu poprawę bezpieczeństwa operacji lotnictwa ogólnego (General Aviation). Precyzyjne strefy R pozwolą na bardziej efektywne zarządzanie przestrzenią powietrzną i minimalizację ryzyka związanego z lotami nad gęsto zaludnionymi obszarami.
Wejście w życie nowych przepisów
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PAP, rozporządzenie ma wejść w życie 16 kwietnia 2026 r. Długi okres vacatio legis ma zapewnić odpowiedni czas na dostosowanie się do nowych regulacji zarówno dla użytkowników przestrzeni powietrznej, jak i służb odpowiedzialnych za nadzór nad ruchem lotniczym.
