Wraz z rozwojem turystyki na Wybrzeżu w latach dwudziestych XX wieku rosło zapotrzebowanie na statki-wycieczkowce dla rosnącej liczby urlopowiczów. Początkowo korzystano ze statków armatorów z Wolnego Miasta Gdańska, z których najbardziej popularny był bocznokołowiec "Paul Beneke".
13 września 1926 Minister Komunikacji podpisał ze Stocznią Gdańską (dawną Stocznią Cesarską) umowę na budowę dwóch "statków pasażersko-salonowych". Jako pierwszy odebrano "Gdańsk", którego banderę podniesiono 15 czerwca 1927. Miał on prawie 54 m długości. Stał się pierwszym polskim statkiem pasażerskim. Drugim polskim statkiem pasażerskim był „Gdynia”.
Do Gdańska przybijały też inne, ogromne statki zagraniczne. Niektóre z nich były okręty pasażerskie, inne towarowe, ale każdy budził podziwy. I robią wrażenie do dzisiaj.
Na zdjęciach zobaczycie oprócz okrętów "Gdańsk" i "Gdynia", także statki takie jak: "Mazowsze", "Francesco Nullo" czy "Norvest".