Co zaplanowano w ramach budowy węzła integracyjnego we Wrzeszczu?
Zaprojektowano trzy miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride, w formie wydzielonej zatoki postojowej o szerokości 3,5 m oddzielonej od głównej jezdni tzw. wyspą z kostki kamiennej. Skrzyżowanie ulic Lendziona i Dmowskiego, w rejonie Kiss&Ride, zaprojektowano jako mini rondo o średnicy 3 metrów. Przy wlocie ul. Dmowskiego z kierunku Galerii Bałtyckiej zaprojektowano natomiast tzw. wyspę segregującą ruch o szerokości 1 metra. Rondo i wyspa wykonane będą z kostki kamiennej.
Zaprojektowano też dwa miejsca postojowe dla taksówek o wymiarach 2,5x6 m w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z peronów PKP oraz dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych - w miejscu istniejących miejsc dla taksówek.
Elementami inwestycji będzie także przebudowa sieci teletechnicznych i kanalizacji deszczowej, a także montaż kamer monitoringu i tzw. małej architektury
- informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tej inwestycji.
- W ramach zadania przewidziano także posadzenie siedmiu drzew owocowych i krzewów. Ponadto od strony istniejącego budynku dworca PKP, na pasie trawnika oraz od strony torów, zaprojektowano nasadzenia z roślin pnących - przylegających do elewacji budynku parkingu rowerowego - dodaje Aneta Niezgoda.
Kubaturowy parking rowerowy przy dworcu PKP
Zbudowany zostanie w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej i budynku dworca PKP, niedaleko zabudowy mieszkaniowej przy ul. Dmowskiego oraz istniejącej pętli autobusowej.
W miejscu planowanego budynku parkingu rowerowego znajdował się parterowy pawilon mieszczący pomieszczenia socjalne dla kierowców miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, oraz zatoka parkingowa dla samochodów osobowych pracowników GAiT. Pawilon został już rozebrany.
Projektowany budynek będzie pełnił funkcję garażu - parkingu rowerowego o pojemności 500 rowerów. Zamontowane zostaną w nim stojaki dwupoziomowe oraz stojaki rowerowe przeznaczone na parkowanie rowerów specjalnych, w tym dla osób niepełnosprawnych.
Dodatkowo w hali znajdzie się stanowisko do samodzielnego serwisowania roweru.
Obiekt będzie miał dwie kondygnacje i płaski dach wykonany w systemie retencyjnym - pokryty będzie niską roślinnością, a nadmiar wody odprowadzany będzie rynnami do kanalizacji deszczowej.
Na parking prowadzić będą trzy wejścia : dwa od strony ul. Dmowskiego, jedno pieszo - rowerowe umożliwiające wprowadzenie roweru na parking oraz drugie - piesze dla łatwego dostępu osób odbierających rowery oraz do obsługi punktu gromadzenia odpadów czy pomieszczenia technicznego. Trzecie wejście zaplanowano od strony Galerii Bałtyckiej, pieszo - rowerowe. Na poziom parkingu +1 prowadzić będą schody wewnętrzne i schody zewnętrzne, niezadaszone, ułatwiające dostęp pieszym do parkingu od strony budynku dworca
Na parterze nowego obiektu znajdą się, poza parkingiem dla jednośladów, także pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców GAiT.
Koszt prac wyniesie blisko 13 mln złotych. Te powinny zakończyć się w październiku br.
Inwestycja z dofinansowaniem unijnym
Budowa węzła integracyjnego jest realizowana w ramach zadania pn.: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Dotychczas w naszym mieście wybudowano takie węzły w Rębiechowie oraz w Osowej. W planach jest budowa takiego węzła przy dworcu kolejowym "Gdańsk Główny".
Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.