bajpas

i

Autor: mat. pras.

Budowa bajpasu kartuskiego nabiera tempa! Skończyła się wycinka, zaraz ruszą prace budowlane

2022-03-10 10:31

Zakończyła się wycinka na trasie tzw. bajpasu kartuskiego. To nowy odcinek kolejowy, który na czas remontu trasy Gdynia – Kościerzyna, pozwoli zachować ciągłość kolejowego połączenia Gdańska z Kartuzami. Lada dzień zacznie się budowa wiaduktów.

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Jej budowa jest konieczna, bo PKP PLK przygotowuje elektryfikację i budowę drugiego toru linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Należy się więc liczyć z dużymi utrudnieniami, a nawet czasowym wstrzymaniem ruchu. Nowy odcinek, czyli tzw. bajpas omija wprawdzie Port Lotniczy Gdańsk, ale pozwala na utrzymanie stałego połączenia Kartuz z Gdańskiem.

Bajpas kartuski to tak naprawdę dwa odcinki mające dwóch inwestorów:

- 1,5 km (Kiełpinek – Kokoszki) - PKM - 15 km (Kokoszki – Glincz) - PKP PLK

Na pierwszym odcinku, czyli gdańskim, gdzie prace prowadzi należąca do samorządu województwa spółka PKM w ścisłej współpracy z Miastem Gdańsk, praca wre.

- Wycinka na terenie inwestycji została zakończona w lutym. Cały nasyp na gdańskim odcinku jest już odsłonięty. Trwają teraz prace porządkowe. Już za chwilę ruszamy z pracami budowlanymi przy trzech planowanych obiektach, czyli dwóch wiaduktach i jednym przejściu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Wykonawcą 1,5 kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r. Jak zapewnia PKM termin ten nie jest zagrożony. Koszt prac wyniesie 43,25 mln zł.

Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. „bajpas kartuski”) w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Gdańska Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który – podobnie jak to było wcześniej na linii PKM budowanej w latach 2013-2015 – zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony zgodnie z obowiązującymi normami oraz niezbędnymi do funkcjonowania współczesnej linii kolejowej instalacjami podziemnymi (m.in. sieci elektrycznych, teletechnicznych, SRK, itd. + usunięcie kolizji z istniejącymi lub projektowanymi w tym miejscu innymi sieciami). Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Planowane zakończenie budowy gdańskiego odcinka tzw. bajpasu kartuskiego nastąpi do końca tego roku.