IBIiMS badaniem objął 88 prezydentów, a także 142 burmistrzów miast członkowskich Związku Miast Polskich - wyłącznie tych, którzy posiadają oficjalny profil na Facebooku.
Zwycięzcą wśród prezydentów został prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, który uzyskał 100 punktów na 100 możliwych.
Aleksandra Dulkiewicz jest druga, otrzymała 99 na 100 punktów.
Uwzględniono siedem parametrów, z czego dwa były wyższe u prezydent Gdańska niż u prezydenta Wrocławia. Aleksandra Dulkiewicz zdystansowała Jacka Sutryka pod względem sumy polubień postów (1 mln 448 tys. do 1 mln 207 tys.) i całkowitej liczby interakcji (2 mln 191 tys. do 1 mln 850 tys.).
Pierwsza dziesiątka:
- Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia - 100 pkt.
- Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska - 99 pkt.
- Marek Materek, prezydent Starachowic - 98 pkt.
- Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry - 97 pkt.
- Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa - 96 pkt.
- Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola - 94 pkt.
- Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca - 93 pkt.
- Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza - 92 pkt.
- Dariusz Wójtowicz, prezydent Mysłowic - 91 pkt.
- Jacek Karnowski, prezydent Sopotu - 90 pkt.
Polecany artykuł:
Uwagę zwraca, że do pierwszej dziesiątki nie wszedł prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który wśród wszystkich samorządowców w kraju ma największą liczbą osób obserwujących profil Fb (843 tysiące). Drugi pod tym względem jest prezydent Jacek Sutryk (prawie 158 tysięcy obserwujących), trzecia - Aleksandra Dulkiewicz (prawie 137 tysięcy obserwujących).
W całościowej klasyfikacji przygotowanej przez IBIiMS, prezydent Rafał Trzaskowski znalazł się ostatecznie na 12. pozycji (87 pkt.).
Duże powody do zadowolenia ma prezydent Sopotu Jacek Karnowski, który w rankingu zajął wysokie 10. miejsce, z wynikiem 90 pkt.
Autorzy raportu wskazują, gdzie leżą źródła sukcesu najlepszych profili Fb polskich samorządowców: “Profil prezydenta czy burmistrza miasta jest bardzo często miejscem, gdzie po raz pierwszy w przestrzeni pojawiają się kluczowe informacje dla miast. To dobrze, poczucie ekskluzywności profilu jest istotne. Potrzeba jednak, by tego typu (kluczowe przecież!) wydarzenia obudować odpowiednią strukturą narracyjną, by informacja np. o budowie nowej sali koncertowej nie była zwykłym postem z długim tekstem i zdjęciami z wizualizacji, a całą opowieścią, łącznie z odpowiedzią na uwagi czy komplementy mieszkańców”.
Analitycy IBIiMS podsumowują też: “Nasz ranking może zaskoczyć wielu obserwatorów przestrzeni samorządowej. Jasno z niego wynika, że wielkość miasta czy też rozmiar jego budżetu marketingowego nie przekłada się w prosty sposób na efektywność w komunikacji społecznej. Trzecie miejsce w rankingu prezydentów Marka Materka, Prezydenta Starachowic, jest tego dowodem. W indywidualnie opracowanym na potrzeby tego raportu algorytmie premiowaliśmy profile, które pomimo mniejszych rozmiarów, generują stosunkowo wysoki poziom interakcji z mieszkańcami i do których publikacji odwołują się lokalne społeczności”.