- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła listę 14 firm zainteresowanych budową nowej linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz.
- Projekt o wartości ponad 800 mln zł ma połączyć dzielnice Piecki-Migowo i Wrzeszcz, oferując szybki transport.
- Mimo dofinansowania i planowanych korzyści, inwestycja budzi kontrowersje wśród mieszkańców.
14 firm chce budować nową linię tramwajową w Gdańsku
Przedstawicielka DRMG Aneta Niezgoda poinformowała w poniedziałek, że otwarto listę firm, które zgłosiły chęć udziału w drugim etapie przetargu na budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz.
Wyjaśniła, że przetarg na budowę trasy prowadzony jest w formule dwuetapowej. 16 czerwca ruszył pierwszy etap, czyli kwalifikacja kandydatów do realizacji inwestycji. W tym czasie przedsiębiorstwa budowlane kierowały do zamawiającego zapytania, które dotyczyły m.in. warunków udziału w postępowaniu. Niezgoda przekazała, że skierowano ok. 170 zapytań. Dodała, że zgłoszenia będą w najbliższym czasie analizowane pod względem formalno-prawnym.
Przekazała, że przed rozpoczęciem drugiego etapu, który niebawem zostanie ogłoszony, zgłosiło się 14 firm, w tym także konsorcja. W tym etapie wybrane spółki przedstawią szczegółowe propozycje cenowe.
W postępowaniu uczestniczą firmy: Torpol, Gülermak Polska, PORR, Strabag i Budimex oraz konsorcja, których liderami są: Roverpol, Aldesa, NDI, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Balzola, Unibep, Polimex Infrastruktura, ZUE i Mirbud.
Nowa linia tramwajowa Gdańsk Południe – Wrzeszcz
Planowana inwestycja obejmuje budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej wraz z modernizacją 0,6 km istniejącej, powstanie 7 przystanków (w tym jednego węzła przesiadkowego autobusowo-tramwajowego), realizację 4,8 km nowej trasy rowerowej i przebudowę 2,8 km dróg, budowę 280-metrowego tunelu pod ul. Wileńską metodą wykopu otwartego, a także wykonanie zielonych torowisk i wprowadzenie nowoczesnego taboru.
W komunikacie podano, że nowa trasa zapewni szybkie i niezawodne połączenie między dzielnicami Piecki-Migowo, a Wrzeszczem. Czas przejazdu będzie niezależny od natężenia ruchu drogowego. Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 2,5 tys. pasażerów na godzinę w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 minut.
Realizacja inwestycji ma potrwać 3 lata od podpisania umowy. Wartość całkowita projektu to ponad 800 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) w wysokości ponad 259 mln zł.
Od lat inwestycji sprzeciwiają się mieszkańcy ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku Wrzeszczu. Podnoszą argumenty dotyczące zagrożenia dla zabytków i konfliktów społecznych. Proponują alternatywny przebieg linii przez ulicę Do Studzienki – ich zdaniem prostszy, tańszy i wyżej oceniony przez miejskich ekspertów. Zarzucają też władzom miasta brak przeprowadzonych konsultacji społecznych.
