Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport, w którym przedstawiła swoje plany inwestycyjne na 2023 rok. Drogowcy zakładają budowę 260 tys. kilometrów nowych dróg i 5 tys. km dróg szybkiego ruchu.
Systematycznie przybliżamy się do połączenia drogami szybkiego ruchu Warszawy z Krakowem. W przyszłym roku udostępnimy kierowcom dwa odcinki drogi ekspresowej S7 - pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem oraz od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa
– informuje GDDKiA.
Szczególnie ten pierwszy fragment pozwoli skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. małopolskim.
Polecany artykuł:
Ukończona zostanie obwodnica wokół Łodzi. Dopuszczony do ruchu zostanie odcinek S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Tym samym Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14). Oddane do użytku zostaną dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11 - blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Międzynarodowe szlaki zostaną połączone
Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Udostępniony kierowcom zostanie odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe. Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.
Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona zostanie budowa jezdni w kierunku Wrocławia. W tym roku oddany do ruchu został pierwszy z trzech odcinków w woj. lubuskim. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stanie się pełnoprawną autostradą A18.
W 2022 roku na autostradzie A1 udostępniliśmy całą szerokość obu jezdni na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk. Jednak w dalszym ciągu poruszamy się po placu budowy i do jej zakończenia będzie tam obowiązywało ograniczenie do 100 km/h. Maksymalną prędkość autostradową będzie można wprowadzić dopiero po zakończeniu kontraktu, co nastąpi wiosną 2023 roku
– zapewnia GDDKiA.
W 2023 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie blisko 260 km nowych dróg:
49,4 km autostrad:
- A18 granica państwa - Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
- S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło - Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce - Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe - Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód - Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)