Płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2022 r. dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. Podane są również, w jakiej wysokości płatnik przekazał wpłaty w roku 2022 i jakie należności rozliczył ZUS tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
Masz niedopłatę? Sprawdź, co zrobić?
Niedopłata na koncie płatnika składek może być spłacana w ratach. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, powinien złożyć wniosek o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty.
Niewielkie zaległości należy spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, jeżeli są należne.
Polecany artykuł:
Nadpłata? Możesz pomniejszyć swoją miesięczną składkę!
O nadpłatę płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności bieżących składek. Może też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS-P). ZUS zwróci nadpłatę wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS.
Jak zaznacza ZUS, w informacji są uwzględnione wyłącznie deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki, które wpłynęły do 31 grudnia 2022 r. Jeżeli płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta płatnik może sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS.