Dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich kpt. ż.w. Dariusz Jellonnek w piątek na stronie internetowej Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyjaśnił, co się stało.
"Dar Młodzieży" w godzinach porannych wyszedł w morze z macierzystego Portu Gdynia w celu realizacji prób morskich po przeprowadzonych wcześniej kilkudniowych pracach serwisowych. W trakcie tych prób doszło do zetknięcia się jednostki w części dziobowej z jedną z lokalnych płycizn.
"W związku z zaistniałą sytuacją podjęto natychmiastowe działania, które umożliwią kontynuację zaplanowanego rejsu" - zapewnił w oświadczeniu kpt. Jellonnek.
Dodał, że obecnie "Dar Młodzieży" znajduje się na redzie Portu Gdynia, skąd wkrótce wznowi swoją podróż do holenderskiego portu Vlissingen.
Kpt. Jellonnek w rozmowie z PAP podał, że do wpłynięcia na płyciznę doszło między godz. 12 a 13. Następnie fregata została wyciągnięta przez holownik i na silnikach dopłynęła na redę. Tam - jak dodał - pod wodę zeszli nurkowie, którzy sprawdzili kadłub. Zapewnił, że nie wykryli uszkodzenia.
Jego zdaniem był to "drobny incydent" i nie było zagrożenia dla załogi i studentów, którzy znajdowali się na pokładzie.
Polecany artykuł:
Dar Młodzieży" to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – "Lwowa" – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i "Daru Pomorza" – "białej fregaty", służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.
"Dar Młodzieży" jest równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na "Darze Młodzieży" podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta "Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku "Dar Młodzieży" wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.
Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość to po pokładzie - 94,2 m, a z bukszprytem - 108,815 m; szerokość - 14 m; zanurzenie - 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli - 3015 m kw.