Tunel podwodny pomiędzy Niemcami a Danią
Długi jak boisko piłkarskie, wysoki jak 13-piętrowy budynek, waży tyle, co wieża Eiffla i będzie służył do budowy najdłuższego na świecie zatapialnego, podmorskiego tunelu, który powstanie pomiędzy Niemcami a Danią.
Ponton wielozadaniowy NB 100 FLC - to jeden z największych jakie powstały na świecie.
Specjalistyczny wielofunkcyjny ponton będzie pracował przy budowie największego zatapialnego tunelu świata. Będą korzystać z niej Duńczycy. Tunelem przez godzinę będzie można dostać się z Kopenhagi do Hamburga, a samo połączenie będzie nie tylko samochodowe ale też kolejowe. Podwodne pociągi będą jeździć tędy jako normalne, kursowe połączenia.
Polecany artykuł:
Ta jednostka, którą przekazujemy, to najtrudniejsza technicznie konstrukcja, jaką kiedykolwiek zrealizowaliśmy w stoczni Crist – powiedział podczas ceremonii przekazania jednostki Irenusz Ćwirko, prezes stoczni Crist. – Realizacja wymagała maksymalnie wytężonej pracy naszych inżynierów, stałej współpracy z osobami osobiście zaangażowanymi ze strony FLC – dodał.
Łącznie przy projekcie pracowało 1 500, a czasami nawet 2 000 osób z naszej stoczni i firm współpracujących – mówi Krzysztof Kulczycki, przewodniczący Rady Nadzorczej Crist – To może także pokazać, jakie to jest ogromne przedsięwzięcie – dodaje.
Ponton będzie układał elementy podwodnego tunelu. Każdy z nich ma długość 219 metrów i wagę 80 tysięcy ton. Ułożone mają być na długości 18 kilometrów. W sumie ponton składa się z dwóch pontonów oraz łączącego je mostu. Jej długość to 105 metrów. Wysokość od dna do czubka najwyższego masztu wynosi 40 metrów. Masa to 10 870 ton. Budowa trwała dwa lata (od 22 sierpnia 2022 roku).
GALERIA: Strażacy z Pomorza ruszyli na południe kraju. Walczą ze skutkami powodzi