Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie
– zaznaczają przedstawiciele PKM.
Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.
Wiele decyzji w sprawie wybudowania nowej linii PKM Południe zostało już podjętych. Wybrano już projektanta, zapadła też pozytywna decyzja środowiskowa, a także zaplanowano przebieg i nazwy przystanków. Teraz dobiegają końca rozmowy PKM z konserwatorem zabytków. Głównym powodem dyskusji był teren Bastionu Gertrudy wraz z opływem Motławy. O koncepcji zakładającej m.in. poszerzenie torów przy Bastionie Gertrudy w Gdańsku konserwator i Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków dyskutowali w tym roku dwukrotnie.

Jestem usatysfakcjonowany, że wytyczne konserwatorskie poparte argumentami rady znalazły się w projekcie, którego uzgodnienia teraz jesteśmy bliscy. Naszym podstawowym warunkiem było zachowanie integralności Bastionu Gertrudy wraz z opływem Motławy. Przypomnę, że XVII-wieczne założenie fortyfikacyjne to jeden z najcenniejszych zabytków Gdańska
- mówi Dariusz Chmielewski, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Jak poinformowało biuro konserwatora zabytków, obecne rozwiązania zakładają m.in. dwa dodatkowe łęki mostowe, podobne do tego istniejącego już na Trakcie św. Wojciecha, a także wyniesienie torów ponad opływ Motławy. Te obecnie zostało zaprojektowane tak, że zminimalizowało wpływ inwestycji na ekspozycję charakterystycznego widoku na górujący nad okolicą Bastion Gertrudy.
Tak będzie przebiegała linia PKM. Znamy nazwy przystanków!
Pierwszy etap, to budowa nowej linii kolejowej o długości około 4 km na odcinku od włączenia się w istniejącą i zarządzaną przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. linię kolejową nr 250 od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice – Świętokrzyska wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych węzła integracyjnego.
Drugi odcinek, to budowa nowej linii kolejowej (przedłużenie odcinka nr 1) długości około 3,5 km od węzła integracyjnego Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Gdańsk – Kowale, wraz z budową tego węzła.
Z całego siedmiokilometrowego odcinka, tak zwanego aglomeracyjnego, a więc prowadzącego z Gdańska Śródmieście do Kowal, jedynie kilkaset metrów będzie przebiegało w poziomie terenu, reszta będzie prowadzona po estakadach, w głębokich wykopach, a także pod ziemią, czyli w tunelach.
Zarząd samorządowej spółki PKM SA zatwierdził 26 marca 2025 roku nowe nazwy dla przystanków projektowanej linii PKM Południe, wybrane przez mieszkańców.
Nowe przystanki PKM Południe nazywają się:
1. Gdańsk Oruńskie Przedmieście
2. Gdańsk Chełm
3. Gdańsk Orunia Górna
4. Gdańsk Maćkowy
5. Gdańsk Łostowice
6. Gdańsk Kowale
GALERIA: Tak będą wyglądały przystanki PKM Południe. Zobaczcie wizualizacje
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na Facebooku lub na skrzynkę: [email protected].