W Gdańskich Autobusach i Tramwajach przeprowadzono audyt

i

Autor: Gdańskie Autobusy i Tramwaje/Karol Woźniak/PSSTM

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach przeprowadzono audyt po pożarze pojazdu na trasie

2021-03-18 20:41

Gdańskie Autobusy i Tramwaje przeprowadzi​ły audyt pojazdów. Powodem był niedawny pożar w busie na ulicy Smoluchowskiego. 15-letni Solaris doszczętnie spłonął. Na szczęście pasażerowie zdążyli opuścić autobus. Pożar badała specjalna komisja.

Audytem objęte zostały pojazdy marki Solaris. Audyt rozszerzony został także o kontrolę systemów ALS we wszystkich wyposażonych w ten system autobusów. Nie stwierdzono nieprawidłowości dotyczących stanu technicznego pojazdów. - Autobus, w którym nastąpił samozapłon miał aktualne badania techniczne. Pojazd wyposażony był w system detekcji pożaru zamontowany w komorze silnika. Tego dnia autobus kursował od rana, bez żadnych przeszkód i niepokojących sygnałów. Zgodnie z instrukcją kierowca przed rozpoczęciem kursu sprawdził m.in. stan oleju oraz płynu chłodzącego w silniku. Po stwierdzeniu prawidłowych parametrów rozpoczął kurs. Do zdarzenia doszło podczas obsługi linii 115 po godz. 17.00. Zdarzenie miało miejsce na ulicy Smoluchowskiego. Kierowca po stwierdzeniu prawdopodobieństwa zaistnienia pożaru postąpił zgodnie z zasadami Ppoż - natychmiast zatrzymał pojazd, rozpoczął ewakuację pasażerów, wezwał straż pożarną i rozpoczął akcję gaśniczą. W akcji gaśniczej pomagał kierowca drugiego autobusu. Nie przyniosło to jednak pożądanego efektu. Pojazd ugaszony został przez straż pożarną - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAIT.

Komisja stwierdziła, że prawdopodobną przyczyną powstania pożaru był samozapłon wewnątrz instalacji pneumatycznej. Spowodował on gwałtowny wzrost ciśnienia wewnątrz instalacji, w efekcie czego nastąpiło rozerwanie elementów układu pneumatycznego, wydostanie się ognia na zewnątrz i jego rozprzestrzenienie na pozostałą część pojazdu. Flota GAiT to obecnie 254 autobusy, z czego 79 to autobusy standardowe i przegubowe marki Solaris. 169 pojazdów - w tym wszystkie pojazdy nowej generacji oraz 30 autobusów marki Solaris - wyposażonych jest w system Aktywnych Linii Samogaszących (ALS). 65 starszych pojazdów wyposażonych jest w systemy detekcji pożaru zamontowane w komorach silników. Systemu detekcji nie posiada obecnie 20 pojazdów – 14 autobusów Mercedes Citaro z 2009 roku oraz 6 minibusów Iveco URBY.

Przeprowadzony audyt potwierdził właściwy stan techniczny pojazdów. Pojazdy przechodzą regularnie, określone przepisami, przeglądy półroczne, ponadto wszystkie pojazdy podlegają codziennym przeglądom po zakończonej pracy i są na bieżąco serwisowane według potrzeb oraz wskazań producenta. W ramach przeglądów przeprowadzane są m.in. kontrole sprawności systemów detekcji pożaru zamontowanych w komorach silników i systemów ALS według zaleceń producenta. - Ryzyko samozapłonu w komorze silnika związane jest z konstrukcją autobusów, stąd wprowadzenie przez ich producentów opcji wyposażenia pojazdów w systemy ALS. Z tej opcji spółka GAiT korzysta – nabywane przez GAiT nowe pojazdy muszą być wyposażone przez producenta w systemy ALS. Wszystkie nowe autobusy GAiT z dostaw po 2011 roku wyposażone są fabrycznie w Aktywne Linie Samogaszące. Spółka inwestuje w nowe pojazdy, których integralną częścią wyposażenia jest system ALS. Nowe pojazdy zastępują te starsze. Ponad obecnie prowadzone przez spółkę GAiT działania w celu minimalizacji ryzyka wystąpienia podobnych sytuacji, czyli m.in.: inwestowanie w nowy tabor fabrycznie wyposażony w system ALS, kontrolę i serwisowanie tych systemów, dokonywanie przeglądów i serwisowanie starszych pojazdów w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, podjęte zostaną dodatkowe działania. I tak, we wszystkich starszych pojazdach systemy detekcji pożaru prewencyjnie wymienione zostaną na nowe. W 20 pojazdach, które obecnie nie posiadają tego systemu zostaną one zamontowane. W rezultacie w ciągu najbliższych kilku miesięcy 100% taboru GAIT będzie wyposażone w systemu detekcji lub gaszenia pożaru. Dodatkowo zalecono kierowcom częstszą kontrolę wnętrza komory silnika, celem ujawnienia potencjalnego przegrzania silnika lub ewentualnego pojawienia się wycieków płynów, podczas postojów na przystankach końcowych.  - mówi Anna Dobrowolska. Wymiana systemów detekcji pożarowej oraz doposażenie w ten system 20 pojazdów, które obecnie go nie posiadają, przy jednoczesnym ponadnormatywnym nadzorem stanu komór silnika radykalnie zmniejszą ryzyko podobnych sytuacji w przyszłości.