Start polskiej rakiety PERUN z sukcesem. "Udało nam się przetestować wiele systemów i eksperymentów"

2025-11-22 17:19

W sobotę, 22 listopada tuż przed godz. 14:00 polska firma SpaceForest przeprowadziła udany start suborbitalnej rakiety PERUN z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce. Na pokładzie znalazły się m.in. ładunki badawcze z całej Polski. Był to trzeci lot testowy tej rakiety.

PERUN

i

Autor: SpaceForest/ Materiały prasowe

Udany start polskiej rakiety PERUN

Jak poinformował PAP przedstawiciel SpaceForest Marcin Sarnowski, lot odbył się zgodnie z planem. Godzinę startu podano na ok. 40 minut przed odliczaniem, zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami firmy. Przelot można było zaobserwować z plaży. - Podczas lotu udało nam się przetestować wiele systemów i eksperymentów. Wszelkie szczegóły poznamy wkrótce - powiedział Sarnowski.

Wśród ładunków badawczych na pokładzie były m.in. "ThOR Project", który bada wpływ wibracji, przyspieszenia i mikrograwitacji na algi, drożdże i larwy muszki owocowej, w tym przy użyciu technologii Organ-on-Chip, projekt "RESQ" badający stabilność siły zacisku opaski uciskowej w zmiennych warunkach suborbitalnego lotu, a także elektronika klasy kosmicznej od SpaceForest, w celu potwierdzenia wytrzymałości i niezawodności komponentów elektronicznych i materiałów konstrukcyjnych w warunkach lotu suborbitalnego. Oprócz ładunków naukowych na pokładzie znalazły się także projekty komercyjne partnerów gdyńskiej firmy.

W ramach przygotowań do startu naukowcy i inżynierowie przeprowadzili montaż i testy systemów rakiety, a także kwalifikację oraz integrację ładunków badawczych i komercyjnych z przestrzenią ładunkową. Równolegle zajmowano się organizacją i logistyką miejsca startu, a także wdrożeniem procedur bezpieczeństwa lotu i odzysku ładunków. W poprzednich latach rakieta opracowana przez gdyńską firmę SpaceForest odbyła dwa już loty z Centralnego Poligonu Sił Powietrznych w Ustce.

PERUN to rakieta suborbitalna wielokrotnego użytku, przeznaczona do badań naukowych, eksperymentów i walidacji technologii w warunkach mikrograwitacji i lotów kosmicznych. Ma 11,5 metra długości, średnicę 45 cm i jest napędzana hybrydowym silnikiem SF-1000, wykorzystującym podtlenek azotu jako utleniacz i parafinę jako paliwo stałe. Jej celem nominalnym jest wynoszenie ładunku o masie do 50 kg na wysokość do 150 km, zapewniając pięć minut eksperymentów w realnych warunkach kosmicznych i mikrograwitacji.

Rafał Modrzewski (ICEYE): Europa dozbraja się w kosmosie
Trójmiasto Radio ESKA Google News
Mellina
Astrofaza: ani słowa o Polaku w kosmosie - FAKTY i MITY na temat kosmosu | MELLINA - Meller
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl