Restauracje pod lupą – skala problemu niepokoi
Kontrola objęła lokale oferujące dania na miejscu i na wynos – w tym restauracje, bary szybkiej obsługi, smażalnie ryb oraz bary mleczne. Weryfikowano m.in. obecność legalizowanych wag, widoczność i kompletność cenników, sposób informowania o opłatach za plastikowe opakowania, a także zgodność podawanych dań z opisem w menu.
Niestety, w wielu przypadkach wykryto istotne nieprawidłowości. Klienci nie otrzymywali pełnej informacji o cenie – brakowało gramatury potraw, a cenniki były nieczytelne lub w ogóle niedostępne. Zdarzały się również przypadki zamiany składników – np. zamiast oryginalnego parmezanu serwowano tańszy ser dojrzewający, a oscypek zastępowano wędzonym serem z mleka krowiego. Co wykazały kontrole na Pomorzu?
Restauracje z nieprawidłowościami na Pomorzu
Wiele nieprawidłowości zostało wykrytych także w restauracjach na terenie województwa pomorskiego. Poniżej pełna lista:
- samoobsługowy punk gastronomiczny LEPIONE, al. Grunwaldzka 141, 80-264 Gdańsk,
- restauracja Wodnik, Jantar 53/3, 82-103,
- lokal gastronomiczny Papieroovka, Cider Garden, Łąkowa 60, 80-769 Gdańsk,
- restauracja WHITE MARLIN, Al. Wojska Polskiego 1, 81-769 Sopot,
- BISTRO w Łeba, Park Dinozaurów, Kolonijna 24 A, 84-360 Łeba,
- resturacja, U MARYLI, Wojska Polskiego 12, 77-100 Bytów,
- restauracja, U Rosina, Morska 20, 84-352 Wicko,
- restauracja, Pałac Poraj, Poraj 5, 84-352 Wicko,
- Pizzeria , "AL DENTE", Wilcza 16, 76-270 Ustka,
- Bar AMBROZJA Wojska Polskiego 21 B, 84-360 Łeba,
- Restauracja TANGO, Wojska Polskiego 19, 84-360 Łeba,
- Bar "ZIELONY" Turystyczna 9 G, 84-360 Łeba,
- Pizzeria "Ustecka Przystań", Marynarki Polskiej 85 H, 76-270 Ustka,
- Restauracja Ustica, Marynarki Polskiej 54, 76-270 Ustka,
- Restauracja "WENECJA" w Hotelu "MORZE", Marynarki Polskiej 22, 76-270 Ustka,
- Pizzeria "ŁEBSKA" Sienkiewicza 5, 84-360 Łeba,
- Restauracja "Mesa Pirata na Horyzoncie", Turystyczna 5E, 84-360 Łeba,
- RESTAURACJA , CHIŃSKA” PEKIN”, ul. Stara Stocznia 2/4, 80-862 Gdańsk,
- Pizzeria "U JĘDRKA", ul. Lawendowa nr 4, 84-104 Jastrzębia Góra,
- Bistro ZAWIJANE, ul. Jana z Kolna, nr 1, 83-000 Pruszcz Gdański,
- Restauracja Vinegre, ul. Zawiszy Czarnego 1B, 81-371 Gdynia,
- Restauracja ”TAM GDZIE ZAWSZE”, ul. Chmielna 27/1, 80-748 Gdańsk,
- Restauracja "ELEPHANT" CLUB, ul. Długi Targ 41/42, 80-830 Gdańsk,
- Lokal gastronomiczny Centrala Rybna, Aleja F. Mamuszki nr 17,, 81-711 Sopot.
Szczegóły dotyczące konkretnych zastrzeżeń dostępne na stronie UOKiK.
UOKiK ostrzega: konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji
– Każdy klient ma prawo wiedzieć, za co płaci – mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK. – Cennik musi być dostępny przed złożeniem zamówienia i zawierać pełne nazwy potraw, ich skład, gramaturę
Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci, klienci danej placówki, danego miejsca, powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy. Czyli ta cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest na przykład serwisowa, muszą być nam podane jasno i rzetelnie i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą
