Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej takie są główne założenia Programu Budowy 100 Obwodnic.
Na jakim etapie jest budowa pomorskich obwodnic?
Przy podejmowaniu decyzji, wybór warunkowało natężenie ruchu, bezpieczeństwo, ilość wypadków i ofiar czy poprawa połączeń z państwami sąsiednimi.
Obwodnica Brzezia została zakończona jako jedyna do tej pory w województwie pomorskim. Na pozostałych trwają prace, głównie przygotowawcze. Ile potrwają?
Obwodnica Człuchowa
Stan prac przygotowawczych. Opracowywana jest aktualnie dokumentacja w postaci studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z elementami koncepcji programowej. Trwa także procedura wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. Najwyżej punktowany w analizie wielokryterialnej STEŚ-R (zatwierdzony przez ZOPI) wariant W1 przebiega w ciągu DK22 po stronie południowej Człuchowa a w ciągu DK25 po stronie zachodniej. Swój przebieg w ciągu DK25 rozpoczyna przed miejscowością Nowosiółki, przecina istniejącą DK22 między Człuchowem a Jaromierzem i kończy się na węźle Nieżywięć w ciągu DK22 (początek obwodnicy Chojnic).
Podstawowym celem budowy obwodnicy Człuchowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22/25. Chodzi zarówno ruch tranzytowy przebiegający przede wszystkim drogą krajową nr 22, jak i ruch regionalny lub wakacyjny drogą krajową nr 25. Będzie ona w tym sensie stanowić kontynuację planowanej do budowy obwodnicy Kamienia i Sępólna Krajeńskiego.
Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Człuchowie. Inwestycja poprawi również warunki bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego
– informuje GDDKiA Gdańsk.
Polecany artykuł:
Obwodnica Słupska i Kobylnicy
Tutaj również są prowadzone prace przygotowywawcze. Budowa obwodnicy ma na celu odciążenie ruchu z obecnej obwodnicy Słupska w kierunku Łeby. Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od miasta Słupsk.
Jak informuje GDDKiA inwestycja odciąży układ komunikacyjny i zwiększy przepustowość Słupsku.
Będzie to o tyle istotne, że w najbliższych latach planuje się również realizację całego ciągu drogi ekspresowej S6. Już obecnie budowana jest pierwsza część w kierunku Trójmiasta
– wyjaśnia zarząd dróg.
Planowana data ogłoszenia przetargu to III kwartał 2023 r.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego
Została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. W trakcie realizacji są prace dokumentacyjne polegające na opracowaniu koncepcji programowej, która wskaże jak będzie wyglądać obwodnica. W ciągu obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe lub skrzyżowania: Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Starogardu Gdańskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22. Chodzi przede wszystkim o intensywny ruch regionalny, ale także ruch tranzytowy.
Tutaj również obwodnica ma poprawić ruch w samym mieście Starogard Gdański, co przeniesie się na bezpieczeństwo samych mieszkańców. Na II kwartał 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie Projektuj i buduj.
Obwodnica Sztumu
Złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Jako wariant preferowany wskazaliśmy przebieg rozpoczynający się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 55 tuż za Sztumską Wsią
– informują drogowcy.
W pierwszej połowie roku 2025 roku ogłoszony zostanie przetarg na roboty budowlane.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]