Wyniki badania diagnozującego postawy i oczekiwania generacji Z (osoby urodzone w latach 1997-2012) wobec pracodawców zaprezentowano w środę w Warszawie. Badanie zrealizował Zespół Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości Wyższej Szkoły Humanitas.
Pokolenie Z. Praca nie jest dla nich numerem jeden
Autorzy badania podkreślają, że przedstawiciele pokolenia osób urodzonych po 1997 roku, ponad karierą i osiąganiem sukcesów zawodowych, stawiają cele związane z życiem prywatnym, w tym realizację własnych pasji i zamiłowań.
"Praca i kariera nie stanowią dla "zetek" priorytetu i celu samego w sobie, są natomiast środkiem do urzeczywistniania celów i wartości pozazawodowych, istotnych w życiu prywatnym (w tym rodzinnym) czy w aktywności społecznej"
- stwierdzono w raporcie.
Wśród wartości najczęściej wymienianych przez ankietowanych wskazano te niezwiązane bezpośrednio z aktywnością na rynku pracy: szczęście (62 proc.), rodzinę (60 proc.), możliwość realizowania pasji (56 proc.), ekologię (51 proc,) niezależność / wolność (51 proc.), zdrowie (44 proc.) i miłość (37 proc.).
Na rozwój kariery i bezpieczeństwo finansowe, jako wartości najwyżej cenione w życiu, wskazało odpowiednio tylko 11 proc. i 16 proc. respondentów.
W raporcie wskazano, że przedstawiciele generacji Z wykazują silną potrzebę godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym (work-life balance), traktując tę ostatnią sferę priorytetowo.
Możliwość bezkolizyjnego łączenia pracy z życiem osobistym stanowiła najczęściej wybieraną przez respondentów odpowiedź na pytanie o subiektywnie cenione cechy organizacji - pracodawcy(wskazało na nią aż 75 proc. ankietowanych). Odpowiedź ta uzyskała więcej wskazań niż atrakcyjne zarobki (67 proc.).
Na kolejnych miejscach znalazły się: elastyczne godziny pracy (65 proc.), możliwość pracy twórczej i innowacyjnej (57 proc.), dobra atmosfera (51 proc.) i możliwość wyjazdów służbowych / podróżowania (44 proc.).
Na dalszy plan schodzą natomiast cechy pracodawców bezpośrednio związane z aktywnością zawodową ankietowanych, takie jak: możliwość rozwoju i zdobycia doświadczenia zawodowego (38 proc,), otrzymanie profesjonalnych narzędzi pracy (18 proc,), możliwość realizacji kariery / awansu (11 proc.) czy stabilność zatrudnienia (6 proc.).