Rower Mevo.

i

Autor: gdansk.pl

Proces ws. Mevo

Milionowa kara dla operatora Mevo 1.0. Użytkownicy nadal nie otrzymali wszystkich pieniędzy

2023-04-06 10:00

Zapadł wyrok w sprawie operatora rowerów publicznych Mevo 1.0. Spółka Nextbike musi zapłacić dodatkowe 4 miliony kary. Wyrok nie jest prawomocny i już zapowiedziana jest apelacja.

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) domagał się od Nextbike kary wynikającej z niedotrzymania warunków umowy z 2018 roku na dostarczenie i obsługę systemu Mevo, który firma Nextbike obsługiwała w 14 gminach Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot między marcem a październikiem 2019 roku.

Po tym jak obietnice Nextbike’a były po raz kolejny niedotrzymywane, a jego sytuacja finansowa stawała się coraz gorsza, władze metropolii zdecydowały się rozwiązać umowę z nierzetelnym wykonawcą. Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony złotych plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego. Wyrok nie jest prawomocny

– poinformował Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Jest to gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów. Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali. Nic jednak nie naprawi faktu, że z winy Nextbike’a od 3 lat bardzo lubiany przez mieszkańców rower publiczny nie działa

– stwierdził cytowany w komunikacie prezes zarządu OMGGS Michał Glaser.

Wyrok ws. Mevo 1.0. Co zdecydował sąd? 

W komunikacie wskazano, że orzekając wyrok, sąd przyznał, że jest to kara wysoka, ale wykonalna. „Zgodził się też z powództwem OMGGS, iż za niewykonanie umowy odpowiedzialne są w pełni solidarnie zarówno spółka celowa NB Triciy, jak i jej spółka-matka Nextbike Polska, która pisemnie zadeklarowała dostarczenie wszelkich niezbędnych zasobów do wykonania umowy”.

Sąd nie zgodził się z linią obrony Nextbike’a, iż to metropolia trójmiejska odpowiadała za niezrealizowanie umowy, m.in. zmieniając lokalizację stacji postoju w trakcie prac nad wdrożeniem systemu. Sąd uznał, że nie miało to żadnego wpływu na dostarczanie kolejnych partii rowerów z fabryki w Niemczech. Co więcej, wśród materiałów dowodowych analizowane były wiadomości od producenta rowerów, iż rowery do Trójmiasta nie zostaną wyprodukowane do czasu, aż Nextbike ureguluje długi za dostarczenie sprzętu do systemów rowerowych we Wrocławiu i Poznaniu

– informuje OMGGS.

Czym było Mevo 1.0?

W komunikacie podkreślono, że system Mevo 1.0 cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców.

To przykre, że mimo niedotrzymania publicznych obietnic, władze spółki próbowały dodatkowo zrzucić winę na naszą metropolię. Ta sama spółka, pod koniec 2019 roku ujawniła iż ma ok. 60 mln zł długów i najpewniej zła sytuacja finansowa doprowadziła do braku realizacji umowy

– mówi Michał Glaser.

Jak informuje OMGGS, rowery Mevo były najczęściej wypożyczanymi rowerami miejskimi w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia. Dla porównania – ta sama średnia w Poznaniu i Wrocławiu wynosiła wtedy 5, a w Warszawie i Łodzi 6. Do końca października 2019 roku w systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rowery ponad 2,3 mln razy. Mimo zapewnień operatora, spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów. Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów.

Jakie będzie nowe Mevo?

W lutym podpisano umowę na Mevo 2.0. Nowy system „wypożyczalni” roweru publicznego ma zacząć działać od połowy roku. Ma to być drugi w Europie (po Sztokholmie) rower w większości elektryczny (75 proc. rowerów z napędem elektrycznym) z wymienialnymi bateriami. Jak podkreśla OMGGS, operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.

Czy będzie apelacja wyroku ws. Mevo 1.0?

Rzecznik prasowy Nextbike Cezary Dudek przekazał, że spółka aktualnie czeka na pisemne uzasadnienie wyroku, a szczególnie na formalne poinformowanie o tym spółki i zapowiada apelację. 

Brawurowy manewr uratował rowerzyście życie! Za kierownicą autobusu siedziała pani Agnieszka