Koniec ery ekranów dotykowych w samochodach? Mają być nowe wytyczne

i

Autor: pexels

technologie

Koniec ery ekranów dotykowych w samochodach? Są zbyt niebezpieczne

Cofniemy się w przeszłość? Okazuje się, że producenci ekranów dotykowych w samochodach zapomnieli o jednej, bardzo ważnej kwestii – trzeba na nie patrzeć! Organizacja Euro NCAP chce wprowadzić nowe wytyczne.

Współczesne samochody są w całości zrobione z elektroniki. Tak też jest z ekranem pokładowym, który miał zastąpić komórkę trzymaną przy uchu czy usprawnić wyszukanie optymalnej drogi do celu. Producenci idą dalej, bo prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach, które może on za nas spełnić. Na przykład w Tesli, ekran dotykowy pomoże nam nawet otworzyć schowek.

Ekrany dotykowe do wymiany

Niestety, producenci nie przewidzieli tej ważnej kwestii. Wielkie ekrany dotykowe zabierają naszą uwagę, bo trzeba na nie spojrzeć w trakcie jazdy. A każda interakcja z ekranem dotykowym może doprowadzić do wypadku.

Sprawa ekranów dotykowych zajęła się organizacja Euro NCAP, która zajmuje się przeprowadzaniem niezależnych standaryzowanych testów bezpieczeństwa samochodów. Euro NCAP stworzyło pięciogwiazdkowy system oceny bezpieczeństwa, aby pomóc konsumentom, ich rodzinom i firmom w łatwiejszym porównywaniu pojazdów i pomóc im w określeniu najbezpieczniejszego wyboru dla ich potrzeb.

Liczba gwiazdek odzwierciedla wyniki samochodu w testach Euro NCAP, ale ma na to również wpływ to, jakie wyposażenie bezpieczeństwa producent pojazdu oferuje na każdym rynku. Tak więc wysoka liczba gwiazdek świadczy nie tylko o tym, że wynik testu był dobry, ale także o tym, że wyposażenie bezpieczeństwa w testowanym modelu jest łatwo dostępne dla wszystkich konsumentów w Europie.

Jak podaje Biznes Info Tech, organizacja zdecydowała, aby od 2026 r. przyznawać maksymalną ocenę tylko tym samochodom, które obsługę kluczowych funkcji umożliwiają za pomocą tradycyjnych, fizycznych przycisków czy pokręteł. Na najwyższą notę nie będą mogły liczyć pojazdy, które nie dysponują fizycznym przyciskiem włączającym klakson, wycieraczki, kierunkowskazy, i światła awaryjne.

Szef NCAP Matthew Avery zwraca uwagę, że ekrany dotykowe w aktualnej postaci montowanej w samochodach wymagają od kierowcy zdecydowanie zbyt wiele uwagi i czasu. Przyczyną ma być m.in. brak haptyki - nie dość, że kierowca musi spojrzeć na ekran, by wybrać odpowiedni element UI, to jeszcze musi zatrzymać wzrok na ekranie, by upewnić się, że wybrał dobrze, a ekran wychwycił sygnał. Przez brak informacji zwrotnej czas niezbędny na skorzystanie z często podstawowych funkcji się wydłuża.

GALERIA: Trwają prace na plaży w Lubiatowie. Wszystko ma związek z budową elektrowni

Pomorskie. Lody rzemieślnicze polecane przez Mr Kryhę przeniesione do Rumi