Kolejowe trasy w województwie pomorskim w lepszej kondycji
Na liniach kolejowych w województwie pomorskim przeprowadzono prace, które mają pozwolić na szybszą, ale i cichszą jazdę.
- W ostatnich miesiącach specjalna maszyna szlifowała tory na trasach z Gdańska w kierunku Warszawy i Bydgoszczy. Dzięki pracom pociągi osiągające prędkość nawet do 200 km/godz. jeżdżą znacznie ciszej, co ogranicza oddziaływanie kolei na najbliższe otoczenie - mówi Przemysław Zieliński, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Speno w akcji – szlifowanie torów na trasach Trójmiasto
- Dbamy o dobre parametry podróży na ważnych liniach kolejowych, łączących Trójmiasto z Bydgoszczą przez Tczew (linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew) oraz z Warszawą (linia kolejowa nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny). W ostatnich miesiącach na dwutorowych trasach pracowała specjalna maszyna Speno - dodaje Przemysław Zieliński.
Speno to potężna maszyna kolejowa – waży 270 ton i ma 80 metrów długości. Jej zadaniem jest przywracanie idealnego kształtu szynom poprzez szlifowanie i usuwanie wszelkich uszkodzeń powstałych w wyniku eksploatacji. Urządzenie skanuje powierzchnię szyn, a następnie precyzyjnie szlifuje je specjalnymi kamieniami ściernymi, czemu towarzyszą charakterystyczne iskry. Co istotne, nacisk i kąt pracy kamieni szlifujących regulowane są z dokładnością do dziesiątych części milimetra. Prace prowadzone są głównie w nocy, aby nie zakłócać regularnego ruchu pociągów.
Efekty prac kolejowych w województwie pomorskim – szybsze i cichsze podróże
Jesienią 2024 roku pociąg Speno pojawił się na blisko 50-kilometrowej trasie Tczew – Twarda Góra, szlifując prawie 85 km pojedynczego toru oraz na 85-kilometrowej trasie Prabuty – Tczew – Gdańsk Główny, szlifując łącznie ponad 110 km obu torów oraz 136 rozjazdów.
- Dzięki realizacji zakończonych w lutym 2025 roku prac, pociągi pasażerskie nadal mogą w niektórych lokalizacjach osiągać prędkość do 200 km/h. Co istotne, szlifowanie szyn ogranicza wpływ kolei na bezpośrednie sąsiedztwo, ponieważ pociągi jeżdżą dużo ciszej. Wartość prac wyniosła ponad 8 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A. - informuje Przemysław Zieliński.
Największe sztuczne jezioro w Polsce jest w Kujawsko-Pomorskiem! Powstało w latach 70. XX wieku. Zobacz galerię.
Polecany artykuł:

Polecany artykuł: