W czwartek w Urzędzie Miasta Gdyni zwołana została konferencja prasowa, podczas której władze miasta opowiedziały o wybranych gdyńskich inwestycjach drogowych, mających kluczowe znaczenie dla obronności kraju.
W środę w Ministerstwie Obrony Narodowej odbyło się spotkanie poświęcone realizacji Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. W trakcie wydarzenia doradca szefa MON Maciej Samsonowicz zaprezentował listę inwestycji drogowych wybranych przez specjalnie powołany w tym celu zespół. Wskazał również kluczowe przedsięwzięcia do natychmiastowej realizacji.
Wśród nich znalazły się m.in.: Via Pomerania na odcinku od Ustki do Bydgoszczy, Droga Czerwona oraz Estakada Kwiatkowskiego, na której od środy, z powodu złego stanu technicznego, obowiązuje zakaz ruchu samochodów ciężarowych powyżej 10 ton.
"Przedstawiony w środę raport wskazał Drogę Czerwoną, jako kluczową dla Polski i polskiej obronności. Co istotne, do tej inwestycji dopisano niezbędne remonty i przebudowę Estakady Kwiatkowskiego"
- powiedziała w czwartek prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
Podkreśliła ponadto, że miasto wielokrotnie alarmowało o złym stanie Estakady Kwiatkowskiego, stanowiącej połączenie kraju z gdyńskim portem.
"Jako miasto potrzebujemy pomocy władz centralnych w przywróceniu jej do stanu należytego. Takie deklaracje wczoraj padły, co niezmiernie nas cieszy" – stwierdziła Kosiorek.
Przewodniczący Rady Miasta Gdyni Tadeusz Szemiot zaznaczył, że należy przypominać, iż Droga Czerwona oraz Estakada Kwiatkowskiego są rozwiązaniami transportowymi służącymi całej Polsce.
"Droga Czerwona musi powstać jak najszybciej, trzymamy za to kciuki, a spowodowanie, że Estakada Kwiatkowskiego stanie się stale przejezdna dzięki jej modernizacji, to jest kolejna bardzo ważna informacja" – powiedział Szemiot.
Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona ma powstać w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.
Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z lipca ub. r., ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka Drogi Czerwonej będzie możliwe w 2026 roku, jeśli nie wpłyną odwołania od decyzji środowiskowej.
