Budowa Drogi Czerwonej do Portu Gdynia rozpocznie się w 2029
Trasa ta zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z drogą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do węzła Gdynia Chylonia w miejscu skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Istniejąca Trasa Kwiatkowskiego ma ograniczenia nośności i nie zapewnia dobrego połączenia z portem dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona takich ograniczeń nie będzie miała, poprawi dostępność do portu od strony lądu, a także zwiększy jego możliwości przeładunkowe i rozwojowe.
Nowa trasa powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T. Przewidziana została jako droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Nie zapominamy również o niechronionych uczestnikach ruchu, dlatego przewidzieliśmy realizację infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w postaci kładek oraz tuneli. Inwestycja składać się będzie z trzech odcinków o łącznej długości ok. 9 km.
"Przewiduje się, że prace budowlane dla pierwszego odcinka Drogi Czerwonej rozpoczną się w 2029 r. a oddanie do użytkowania nastąpi w 2032 r."
- napisano w odpowiedzi na interpelację.
Prace budowlane przy pierwszym odcinku, liczącym 6,2 km, Drogi Czerwonej do portu morskiego w Gdyni rozpoczną się w 2029 roku - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla budowy tej trasy.
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury za pośrednictwem Polskiej Agencji Prasowej - Trasa Kwiatkowskiego, czyli obecne połączenie drogowe z Portem Gdynia, ma ograniczoną nośność i nie zapewnia dogodnego połączenia dla ruchu ciężkiego. Droga Czerwona powstanie w standardzie wymaganym dla drogowej sieci TEN-T, w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a z pozostałą siecią będzie skomunikowana poprzez pięć węzłów drogowych. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano infrastrukturę w postaci kładek oraz tuneli.
Polecany artykuł:
Przypomniano, że w październiku 2022 r. została podpisana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad umowa z firmą Mosty Katowice na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.
"Prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki:
- odcinek 1. Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego o długości ok. 6,2 km;
- odcinek 2. Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70 o długości ok. 2,4 km;
- odcinek 3. Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy o długości ok. 1,1 km"
– To dla nas wspaniała informacja. Budowa Drogi Czerwonej jest kluczową inwestycją dla Gdyni. Ruch ciężkich pojazdów dziś prowadzony Estakadą Kwiatkowskiego jest obciążeniem dla płynności ruchu w całym krwiobiegu drogowym miasta. Nowa inwestycja zdecydowanie poprawi wygodę przemieszczania się kierowców
– mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.
W odpowiedzi na interpelację podano też, że dla pierwszego odcinka wykonawca opracuje koncepcję programową oraz przygotuje dokumentację umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie prac nad koncepcją programową planowane jest w czerwcu 2025 r. Dla odcinka drugiego i trzeciego opracowane zostanie studium komunikacyjne, na podstawie którego możliwe będzie podejmowanie dalszych decyzji o przygotowaniu dokumentacji. Zakończenie prac nad studium komunikacyjnym zaplanowano na wrzesień 2024 r. Następnie wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.