Torby z grafiki

i

Autor: Narodowe Muzeum Morskie Łukasz Grygiel

Stary baner zyskał nowe życie. Modne torby powstały z okazji ważnej rocznicy

Co powstanie gdy połączymy muzeum, up cykling, i modę miejską? W Gdańsku powstały świetne torby, a materiałem wykorzystanym do ich uszycia był baner reklamujący wystawę z okazji setnej rocznicy zaślubin Polski z morzem. Scenka z Pucka będzie teraz modnym motywem na 11 oryginalnych torbach!

Upcykling, czyli proces przetwarzania wtórnego odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Ta wartość ceniona jest od lat, teraz jest po prostu trendy!

Torba z zaślubin w Pucku

Ofiarą up cyklingu w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku padł baner reklamujący wystawę zorganizowaną z okazji obchodów rocznicy zaślubin Polski z morzem - 10 lutego 1920 roku. Przedstawia uroczystości, które odbyły się w Pucku. Baner z setnej rocznicy, przez kolejne trzy leżał w piwnicy. Teraz przyszedł czas, by dostał drugie życie. Powstało 11 unikatowych, wytrzymałych i nowoczesnych toreb. Najpierw jednak baner z grafiką nawiązującą do historycznego obrazu Henryka Uziembło, przedstawiający zaślubiny Polski z morzem, trzeba było... pociąć!

Mieliśmy do czynienia z prostym, ale za to oryginalnym wzorem. Na początku pocięliśmy baner na odpowiedniej wielkości kawałki, potem dopasowaliśmy wzory, tak aby nie wprowadzać chaosu i zachować pamiątkową treść lub cząstki wyrazów. Na końcu dopasowaliśmy kolory nitek i dodatków

- mówi Patrycja Surowiec, członkini zarządu Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN.

Pomysł na torbę z up cyklingu

Oprócz, plusów płynących z up cyklingu, są jeszcze te wynikające ze wsparcia lokalnej przedsiębiorczości.

Poprzez tak proste działanie pomagamy również osobom wykluczonym z rynku pracy, które na co dzień tworzą Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN. Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania odpadów stała się inspiracją dla innych

- mówi Marek Jankowski, kierownik Działu Promocji NMM.

11 toreb uszytych podczas akcji trafi do odwiedzających muzeum. By je zdobyć, można też wziąć udział w konkursie ogłoszonym na Facebooku Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Wystawa "1920. Malarstwo. Fotografia"