Pierwsza ulica szkolna i mural, który ma zwracać uwagę kierowców. Jak wygląda  ul. Hallera?

i

Autor: gdynia.pl

Dzieje się

Pierwsza ulica szkolna i mural, który ma zwracać uwagę kierowców. Jak wygląda ul. Hallera w Gdyni?

2024-09-12 9:32

Teren przed budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdyni zmienił się nie do poznania. Postała tam pierwsza ulica szkolna i mural, który ma zwracać uwagę kierowców. Tym samym zakończono realizację zadania mającego na celu uspokojenie ruchu i stworzenie bezpiecznej przestrzeni przed szkołą.

Bańki, muzyka, dobra zabawa i wiele atrakcji dla rodzin – w taki sposób celebrowano otwarcie ulicznego muralu przy ul. Hallera w Gdyni. Festyn sąsiedzki odbył się we wtorek, 10 września i zgromadził szerokie grono osób zaangażowanych w stworzenie pierwszej ulicy szkolnej w Gdyni – dzieci i ich rodziców, mieszkańców okolicznych osiedli czy pracowników szkoły, a także koordynatorów projektu.

Jak podaje oficjalny portal miejski, uczestnicy wydarzenia podziwiali efekty swojego wspólnego dzieła. Teren przed Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 6 przy ul. Hallera (między ulicami Kasztelańską a Wojewódzką) przeszedł spektakularną metamorfozę. Wszystko po to, aby zwiększyć bezpieczeństwo uczniów i umożliwić im przyjemne spędzanie czasu na świeżym powietrzu, a także otworzyć ich na otaczający świat.  

W lutym 2023 roku rozpoczęliśmy dyskusję o tym, czy plac przed szkołą może być ulicą szkolną. Teraz możemy oglądać efekty tych rozmów. Cieszę się, że w tak licznym gronie udało nam się dojść do konsensusu i otworzyć pierwszą w Gdyni, prototypową ulicę szkolną

– mówi Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta ds. przestrzeni publicznej.

Mural, który powstał przed szkołą i ma przyciągać zwracać uwagę kierowców, a jednocześnie aktywizować młodych gdynian, stworzyło stowarzyszenie Traffic Design. Podczas tworzenia projektu artyści współpracowali ze szkołą, uczniami oraz inicjatorem przedsięwzięcia – Adamem Chylińskim. Praca miała bowiem uwzględniać potrzeby różnych grup, gdyż w szkole uczą się też dzieci niesłyszące i niedosłyszące. W projekcie brało udział w sumie 70 uczniów. I to oni zdecydowali o stonowanej kolorystyce muralu.

Większość dzieci jest podwożonych samochodami pod same drzwi szkoły. Potem wchodzą do środka, spędzają czas w szkole, wychodzą i znowu wsiadają do samochodu. I nam chodziło o to, żeby uczniowie zobaczyli, że tutaj istnieje kawałek przestrzeni, który oni sami mogą zagospodarować. Naszym celem było właśnie to, żeby mieli realny wpływ na zmiany, zrobili to sami, żeby to były ich pomysły, a nie coś zaprojektowanego od początku do końca przez specjalistów. Dlatego młodzież pomagała artystom w projektowaniu muralu. Oni przedstawili im szkic, a młodzi ludzie dawali swoje uwagi, proponowali różne rozwiązania. I to, co widzimy, jest efektem kolaboracji młodzieży z doświadczonymi artystami

– opowiada Adam Chyliński, inicjator projektu, placemaker i ekspert od partycypacji dziecięcej i młodzieżowej.

Otwarcie muralu i ulicy szkolnej było ostatnią fazą realizacji projektu „Koda” w ramach programu Asphalt Art Initiative i przyznanego miastu grantu od Bloomberg Philanthropies. Projekt będzie jednak kontynuowany. Przed nami etap ewaluacji. Będzie on polegał na powtórnym przeprowadzeniu badań i obserwacji, aby sprawdzić, czy zmiany sprawdzają się w praktyce. Uwaga skupi się na komforcie użytkowania tej przestrzeni przez osoby niedowidzące.

Nowy park handlowy na Pomorzu. Zobacz jak będzie wyglądał i gdzie dokładnie powstanie [GALERIA]

Wersja FB: Ostatnie Pokolenie przed sądem. Po rozprawie poszli zablokować ulicę